Sabata

Originaltitel: Ehi amico... c'è Sabàta, hai chiuso!
Regissör:Gianfranco Parolini
Utgivningsår:1969

Om Sabata:

Några respekterade samhällsmedborgare i en liten stad rånar armén på 100000$ att användas till att köpa upp land där järnvägen ska dras. Detta för att kunna sälja marken dyrt till järnvägsbolaget. Tyvärr räknade de inte med att revolvermannen Sabata skulle rida in i staden.

Titel: Säg det med en sång
Originaltitel: Anchors Aweigh
Regissör: George Sidney
År: 1945
Genre: Komedi, Romantik, Äventyr
Säg det med en sång
Titel: Mitt namn är Django
Originaltitel: Preparati la bara!
Regissör: Ferdinando Baldi
Regissör: Elliot Silverstein
År: 1965
Genre: Komedi, Western
Cat Ballou skjuter skarpt

Lee Van Cleef, William Berger, Ignazio Spalla, Franco Ressel, Aldo Canti, Antonio Gradoli, Linda Veras, Gianni Rizzo, Bruno Ukmar

Gianfranco Parolini, Renato Izzo

Western

... ehi, amico, c'è Sabàta ... hai chiuso!

Italien
Med i listor: Spaghetti-western
Diskussioner om Sabata  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sabata (17 st)
stgurgel (Anmäl)   3/4 2017
Cool rulle med cool Lee van Cleef och skitbra musik
Lotso (Anmäl)   11/7 2014
Ännu en klassisk western med vår käre Lee Van Cleef. Denna gången ska han stoppa den ondskefulle Franco Ressel som har rånat en armébank på 100 000 dollar så han kan köpa marken där den nya tågrälsen kommer komma. Lee Van Cleef är som alltid lika underhållande dock tyckte jag att han kanske skrattade lite för mycket i filmen och det passade inte in alls framför allt i början och slutet av filmen så log han med läpparna oerhört mycket tyckte de var lite störande faktiskt. Dessvärre så tyckte jag också den inte var lika underhållande i utförandet, handling i sig är ju klassisk men de kunde ha gjort den lite mer underhållande i mina ögon och ärligt talat hade jag gärna velat se den 10-15 minuter kortare. Dock ett väldigt stort plus till Franco Ressel som skurken och var i mina ögon bortsett från Lee Van Cleef höjdpunkten i hela filmen. Slutscenen mellan han och Cleef var bäst i hela filmen. I sin helhet gillade jag även denna filmen en klassisk western handling med vår käre western hjälte. Dessvärre så fann jag den lite mindre underhållande än Django, Keoma och The Big Gundown men fortfarande en sebar western!
Gordyal (Anmäl)   16/6 2014
Hyfsat okonventionell spaggis, då den snarare är en heist-action i western-miljö än en skitig testosteronmacka. Livan har varit betydligt hårdare, musiken låter Sällskapsresan, och de många twisterna är mest en och samma som upprepas. Snygg och underhållande, ganska bra, men lite för "hjältig" för sitt eget bästa. (7+/15)
Dutch (Anmäl)   5/9 2013
En ganska rörig och ointressant story. Men den uppfinningsrike Sabata är hur cool som helst när rensar en hel stad på bovar med hjäp av fyllot i baren, indianen på taket samt den härliga Banjo. Det ger en härlig underhållning och en svag fyra är den värd.
ClintanTheKing (Anmäl)   8/8 2012
Riktigt bra western! En av Van Cleefs bättre filmer men även en av de bättre western-rullarna overall. Den har vissa likheter med "För en handfull dollar". Ett bra exempel är ju att en främling (Sabata) rider in i en stad och styr, ställer och skjuter riktigt skarpt och helt enkelt är kung. Klar 5/5. Ska även se de två uppföljarna i denna spaghettiwestern :)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sabata