Sagan om de två tornen

Originaltitel: The Lord of the Rings: The Two Towers
Regissör:Peter Jackson
Utgivningsår:2002

Om Sagan om de två tornen:

Frodo och Sam fortsätter mot Mordor med uppdraget att förstöra den enda Ringen, medan deras förra kumpaner Aragorn, Legolas, Gimli, Merry och Pippin får nya allierade och anfaller Sarumans Isengård. Samtidigt faller en växande skugga över Midgård och Saurons armé marscherar mot Gondor. Kriget om Ringen har börjat.

Titel: Sagan om ringen - härskarringen
Titel: Hobbit: Femhäraslaget
Originaltitel: The Hobbit: The Battle of the Five Armies
År: 2014
Hobbit: Femhäraslaget

Elijah Wood, Sean Astin, Andy Serkis, Ian McKellen, Christopher Lee, Viggo Mortensen, Orlando Bloom, John Rhys-Davies, Billy Boyd, Dominic Monaghan, David Wenham, Bernard Hill, Miranda Otto, Hugo Weaving, Liv Tyler, Cate Blanchett, Brad Dourif, Karl Urban

Fran Walsh, Philippa Boyens, Stephen Sinclair, Peter Jackson

Action, Äventyr, Fantasy

Sagan om de två tornen - Härskarringen

USA, Nya Zeeland, Tyskland

Recension Sagan om de två tornen

- othis sätter betyg 3 och skriver:
Regissören Peter Jackson låter ”Sagan om de två tornen” ta vid precis där ”Sagan om ringen” slutade. Och det är precis inte någon mjukstart utan full action från första filmrutan. Märkligt nog lyckas Jackson med konststycket, som tittare sugs man med från start; efter en stund är man helt inne i historien trots att Jackson inte bjuder på någon prolog eller tillbakablick och att det handlar om flera...

Recension av Sagan om de två tornen - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer
Diskussioner om Sagan om de två tornen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sagan om de två tornen (1821 st)
Pi-R (Anmäl)   23:16 21/1
(extended cut) på det hela taget jämnställd med ettan, även om den lider av att vara mittenfilm, och därmed saknar såväl början som slut. Gollum piggar upp (jag tillhör den, antar jag, mindre grupp människor som räknar Sam och Frodo-scenerna till trilogins bästa), medan jag (tyvärr?) har svårt att ta enterna på allvar. Musiken är alltjämt gudomlig
päronanton (Anmäl)   5/10 2018
Mästerverk!!!
Semiramis (Anmäl)   7/2 2018
Kanske den svagaste i trilogin. Det mesta som har med Frodo och Sam att göra går långsamt och när storyn väl sätter fart på riktigt i andra halvan blir det ibland Hollywood-komiskt.
Rai (Anmäl)   1/1 2018
Älskar dessa filmer, från början till slut!!
Applekingen (Anmäl)   14/2 2017
Frodo och Sam delarna är väldigt långdragna och tråkiga men resten är väldigt bra. Bättre än 1:an men sämre än 3:an.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sagan om de två tornen