Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Originaltitel: Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton
Regissör:Per Åhlin
Utgivningsår:1975

Om Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton:

Den unge Karl Bertil Johnsson drömmer om att att bli en modern Robin Hood och tar en en dag ett stort beslut...

Titel: Resan till Melonia
Regissör: Nick Park
År: 1989
Genre: Komedi, Familjefilm
Creature Comforts

Toivo Pawlo (röst), Åke Fridell (röst), Tage Danielsson (röst), Per Andrén (röst), Marianne Stjernkvist (röst), Catrin Westerlund (röst)

Tage Danielsson

Kortfilm, Animerad, Familjefilm

Sverige

Recension Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

- m86 sätter betyg 5 och skriver:
Sedan flera år tillbaka så har denna tecknade kortfilm sänts på svensk TV under julafton, och är en stor tradition efter Kalle Anka att se på under julaftonskvällen. Tage Danielssons kända sagoberättelse handlar om den 14-årige pojken Karl-Bertil Jonsson som lever nån gång för längesen i Sverige (typ under 40-talet eller så), jobbar på Posten under jullovet och har Robin Hood som sin idol. På...

Recension av Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, AB Svenska Ord, Animerad Top 50, bnw rekommenderar kortfilmer, Familjefilm Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kortfilm Top 50, Norden, Sverige Topp 50
Diskussioner om Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton (858 st)
yrkeschaufföre (Anmäl)   28/12 2018
Exakt ett år sen jag kommenterade senast och ingen annan har gjort det sen dess? Den har ju i.o.f.s. sin målgrupp just nu....
yrkeschaufföre (Anmäl)   28/12 2017
Satt å funderade på om femman är nostalgi, men jag tror faktiskt inte det. Jag började titta på den när jag var i tjugo-års åldern eftersom mina yngsta mostrar ville se den.
martin eden (Anmäl)   1/10 2017
[rek. 4] En riktig svensk klassiker!! Fin musik och underbart berättad av Tage Danielsson till Per Åhlins tecknade bilder. Jag gillar verkligen denna!! Sen vill jag skratta ihjäl mig åt dem som kallar det "kommunistpropaganda". Det är ju de rika som är de snälla i filmen? Eller är det "kommunism" om någon som har det välställt bryr sig om de mindre bemedlade i samhället? Skrattretande!! 4.
Psuchopompos (Anmäl)   15/3 2017
Nostalgi mest
Christofer (Anmäl)   2/2 2017
24/12 2016 (2:a): Såg i princip hela filmen för första gången nånsin tror jag nu till jul och jag är villig att erkänna att det inte är fullt så dåligt som jag tidigare tyckt. 14/7 2015 (1:a): Varför tycker alla att den här skiten är så bra? DET ÄR SKRÄP!!!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton