Betyg idag: 2 108 Besökare idag: 6 759

Originaltitel: The Lord of the Rings: The Return of the King
Regissör:Peter Jackson
Utgivningsår:2003

Om Sagan om konungens återkomst:

Gondor förbereder sig för krig mot mörkrets makter och ringen färdas långsamt med Frodo mot Mordor för att om möjligt förstöras.

Titel: Sagan om ringen - härskarringen
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
År: 2001
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Sagan om ringen - härskarringen
Titel: Sagan om de två tornen
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Two Towers
Titel: Hobbit: Femhäraslaget
Originaltitel: The Hobbit: The Battle of the Five Armies
År: 2014
Hobbit: Femhäraslaget

Elijah Wood, Sean Astin, Ian McKellen, Orlando Bloom, Viggo Mortensen, Andy Serkis, Billy Boyd, Dominic Monaghan, Liv Tyler, Hugo Weaving, Cate Blanchett, John Rhys-Davies, Karl Urban, Miranda Otto, Bernard Hill, David Wenham, Ian Holm, John Noble

Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson

Action, Äventyr, Fantasy

Sagan om konungens återkomst - Härskarringen

USA, Nya Zeeland, Tyskland

Recension Sagan om konungens återkomst

- Finnfan sätter betyg 5 och skriver:
Sagan om konungens återkomst är den tredje filmen i Peter Jacksons filmatisering av J.R.R Tolkiens böcker. Filmerna handlar såklart precis som böckerna om Frodo, spelad och hans resa till domedagsberget i Mordor, där han ska förstöra Härskarringen. Om ringen förstörs kommer all världens ondska försvinna. Till sin hjälp har Frodo, tre andra hober (hoberna är ett kortväxt folkslag), Sam, Merry och...

Recension av Sagan om konungens återkomst - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars
Diskussioner om Sagan om konungens återkomst  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sagan om konungens återkomst (1906 st)
Applekingen (Anmäl)   08:21 14/2
Frodo och Sam delarna är bättre i den här filmen än den förra. Filmen är också mörkare och mer spännande än de andra två filmerna vilket gör den bättre än både 1:an och 2:an. Slutet däremot är bland av de tråkigaste jag sett någonsin.
Dele (Anmäl)   23:21 3/1
Ett imponerande svulstigt verk som underhåller, men också är väldigt enkelspårigt och klyschigt, och inte direkt intressant.
Stygga-Vargen (Anmäl)   29/10 2016
Som helhet är filmen väldigt spännande och välgjord och skådespelarna gör bra ifrån sig. Det finns dock en sak jag stör mig enormt mycket på och det är att karaktärerna inte utvecklas någonting under filmernas gång. Det är bara en karaktär som utvecklas över huvud taget (och det är nu i den avslutande delen) och dessutom på ett jävligt billigt sätt. Hade det inte varit för det så hade den fått en 5:a.
Xtro (Anmäl)   28/6 2015
Sagan om Konungens Återkomst är den bästa boken i trilogin men den sämsta filmen. Allra värst är nog diskmedlet som gör slut på orch-armén och på samma gång dramatiken i den sista striden. Stark trea.
Krille80 (Anmäl)   28/10 2014
Vilka fantastiska scener, vilka otroliga specialeffekter. Man tror inte det är sant och jag tackar mig själv för att jag äger alla tre filmerna i extendversioner. Jag känner mig väldigt nöjd och inte det minsta sorgsen över att det var sista delen. Jag känner tacksamhet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sagan om konungens återkomst