Sagan om konungens återkomst

Originaltitel: The Lord of the Rings: The Return of the King
Regissör:Peter Jackson
Utgivningsår:2003

Om Sagan om konungens återkomst:

Gondor förbereder sig för krig mot mörkrets makter och ringen färdas långsamt med Frodo mot Mordor för att om möjligt förstöras.

Titel: Sagan om ringen - härskarringen
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
År: 2001
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Sagan om ringen - härskarringen
Titel: Sagan om de två tornen
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Two Towers
Titel: Hobbit: Femhäraslaget
Originaltitel: The Hobbit: The Battle of the Five Armies
År: 2014
Hobbit: Femhäraslaget

Elijah Wood, Sean Astin, Andy Serkis, Ian McKellen, Viggo Mortensen, Orlando Bloom, John Rhys-Davies, Billy Boyd, Dominic Monaghan, Bernard Hill, Miranda Otto, Liv Tyler, Hugo Weaving, John Noble, David Wenham, Karl Urban, Ian Holm, Cate Blanchett

Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson

Action, Äventyr, Fantasy

Sagan om konungens återkomst - Härskarringen

USA, Nya Zeeland, Tyskland

Recension Sagan om konungens återkomst

- BeforeYouDie sätter betyg 5 och skriver:
Med storslagna slag och ett varmt hjältemod avslutar Sagan om konungens återkomst den långa filmsagan om Ringen. Den är i min mening den bästa av de tre filmerna och tillsammans med Sagan om ringen: härskarringen och Sagan om de två tornen skapas en helt fantastisk trilogi som är bland de bästa filmserier som hittills är producerade.

Recension av Sagan om konungens återkomst - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars
Diskussioner om Sagan om konungens återkomst  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sagan om konungens återkomst (1909 st)
Pi-R (Anmäl)   23:28 21/1
(extended cut) Trilogins starkaste film. Inte minst skådespelarmässigt lyfter den ytterligare nåt pinnhål jämfört med de två föregångarna. Mortensen lyser starkast, men även Elijah Wood överraskar, och John Noble är rätt fenomenal. Filmen ÄR väldigt lång, men i dess andra hälft känner jag mig för första gången genom alla tre filmerna på allvar fångad i berättelsen. Och visst märks det att man bränt ytterligare produktionspengar på efftekter? Till skillnad från de första två, dom huvudsakligen förlitade sig på majestätiska landskap och maffia stridsscener, så får Konungens återkomst dessutom till några extra snygga kamerasekvenser och klippningar. Fyran lyfter närmare taket, men lyckas i mitt tycke inte nå upp till toppbetyg – främst är det rollfigurerna som kommer till korta
päronanton (Anmäl)   6/10 2018
Jag tycker att Sagan om Ringen triologin är ett sant mästerverk och tillhör enligt min mening filmhistoriens största filmsuccéer! Nu har jag sett alla från Hobbit till Konungens återkomst! Känns sorgligt att det är över! Böckerna är också bra. Men det bästa med film och böcker och musik med för den delen, är en kan alltid återuppleva det igen och igen!
Rai (Anmäl)   1/1 2018
Älskar dessa filmer, från början till slut!!
Applekingen (Anmäl)   14/2 2017
Frodo och Sam delarna är bättre i den här filmen än den förra. Filmen är också mörkare och mer spännande än de andra två filmerna vilket gör den bättre än både 1:an och 2:an. Slutet däremot är bland av de tråkigaste jag sett någonsin.
Dele (Anmäl)   3/1 2017
Ett imponerande svulstigt verk som underhåller, men också är väldigt enkelspårigt och klyschigt, och inte direkt intressant.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sagan om konungens återkomst