Sagan om ringen - härskarringen

Originaltitel: The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Regissör:Peter Jackson
Utgivningsår:2001

Om Sagan om ringen - härskarringen:

I den första delen av berättelsen får den unge hoben Frodo Bagger ärva en ring av sin släkting Bilbo. Men det är inte vilken ring som helst - det är Den enda ringen, och den ger fullständig makt åt bäraren. Det är därför Sauron, herren av Mordor, vill komma åt den för att med dess hjälp kunna styra över hela Midgård och göra invånarna till sina slavar. Tillsammans med en skara trogna vänner - Brödraskapet bestående av hober, människor, en trollkarl, en dvärg och en alv - måste Frodo föra Ringen genom Midgård till Domedagsberget där den en gång smiddes och förstöra den för alltid...
Se filmen på SF Anytime

Titel: Sagan om konungens återkomst
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Return of the King
År: 2003
Genre: Action, Äventyr, Fantasy
Sagan om konungens återkomst
Titel: Sagan om de två tornen
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Two Towers
Originaltitel: The Hobbit: The Desolation of Smaug
År: 2013
Genre: Äventyr, Fantasy
Hobbit: Smaugs ödemark

Ian McKellen, Ian Holm, Cate Blanchett, Liv Tyler, Viggo Mortensen, Christopher Lee, Elijah Wood, Sean Astin, Sean Bean, Hugo Weaving, John Rhys-Davies, Billy Boyd, Dominic Monaghan, Orlando Bloom, Marton Csokas, Andy Serkis

Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson

Action, Äventyr, Fantasy

Härskarringen

Nya Zeeland, USA

Recension Sagan om ringen - härskarringen

- alexander o sätter betyg 5 och skriver:
Splatterfilmsregissören Peter Jackson (Bad Taste, Braindead m fl) har nu tagit ett långt steg i filmvärlden. Och filmatiserat en av världens största böcker nämligen trilogin om Härsskarringen. En alltid lika populär bok som lade grunden till fantasy. Och som han har gjort det. Frodo Baggins får ärva en mystisk ring av sin farbror Bilbo när denna ger sig av till alvernas land. Ringen visar sig ha...

Recension av Sagan om ringen - härskarringen - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Action Top 50, Fantasy, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Startpaket 1
Diskussioner om Sagan om ringen - härskarringen  (1 diskussioner)
Kommentarer om Sagan om ringen - härskarringen (2324 st)
Stan (Anmäl)   00:47 25/2
tar ju två timmar innan filmen börjar...
Applekingen (Anmäl)   08:13 14/2
Första timmen är usel för det händer ingenting då. Sen blir den ganska bra men den är sämst av de tre filmerna.
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Med tung marknadsföring kan man åstadkomma mycket. Det här var det mest upplåsta jag sett på länge.
Stygga-Vargen (Anmäl)   29/10 2016
Väldigt bra, spännande och välgjord film med bra skådespelare.
Dele (Anmäl)   25/9 2016
Ett imponerande svulstigt verk som underhåller, men också är väldigt enkelspårigt och klyschigt, samt inte särdeles intressant.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sagan om ringen - härskarringen