Sagolandet

Originaltitel: Sagolandet
Regissör:Jan Troell
Utgivningsår:1988

Om Sagolandet:

En samhällskritisk dokumentär som genom intervjuer visar det sönderfallande Sverige under slutet av 80-talet. Troell fick en del kritik för filmen som av vissa sågs som en nidbild av socialdemokraternas Sverige.

Titel: Naturens hämnd
Regissör: Ingmar Bergman
År: 1980
Ur marionetternas liv
Titel: Kuroneko
Originaltitel: Yabu no naka no kuroneko
Regissör: Kaneto Shindô
År: 1968
Genre: Drama, Skräck
Kuroneko

Jan Troell

Dokumentär

Sverige, Västtyskland
Diskussioner om Sagolandet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sagolandet (46 st)
krumelurdjur (Anmäl)   22/2 2016
Tag dig ett steg in till sagans gyllene land! Berätta för mig vad du ser, min vän. Här får vi träffa allehanda magiska figurer, t.ex. den mystiske trollerikarlen Rollo May, och hans vän, den underbara statsministern Ingvar Carlsson. Låt fantastin flöda och greppa tag i ditt sinne. Var inte rädd, min vän. Det är snart över. Helt klart en femma.
Blärkan (Anmäl)   22/6 2013
Koppla hondarna!
Myllo (Anmäl)   7/6 2013
Ingvar Carlssons och Erlanders närvaro i filmen är verkligen helt nödvändig för att balansera upp Rollo Mays reaktionära samhällssyn. Han tycks inte förstå att det i hans samhälle endast är de priviligierade som kan förverkliga sig själva enligt hans poetiska visioner.
KimEkberg (Anmäl)   7/1 2013
wiktigt gripig kan du skriva upp. gör sig bra så här i efterhand. jag gillar att den är ganska episodisk. det är mycket som är vackert och modernt.
Tonti (Anmäl)   26/7 2011
Blir aldrig trist trots tre timmar och lyfter mot slutet när perspektiven vidgas och det blir lite mer nyansrikt. Rollo May som är med rätt mycket har en del intressanta idéer men är på tok för självgod, nyanslös och dåligt insatt i desvenska förhållandena för sitt eget bästa. Troell lyckas i varje fall fånga en rad intressanta levnadsöden och många vackra bilder i sitt vanliga kontemplativa tempo.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sagolandet