Sakernas tillstånd

Originaltitel: Der Stand der Dinge
Regissör:Wim Wenders
Utgivningsår:1982

Om Sakernas tillstånd:

En film om vad som händer med ett filmteam när de försöker göra en nyversion av Cormans "The Day the World Ended" på plats i Portugal. En dag tar råfilmen slut och filmproduktionen måste läggas på is. Vad gör man i Portugal i väntan på mer pengar?

Titel:
Originaltitel: Gohatto
Regissör: Nagisa Ôshima
År: 1999
Tabu

Isabelle Weingarten, Rebecca Pauly, Patrick Bauchau, Samuel Fuller, Roger Corman, Jeffrey Kime, Geoffrey Carey, Alexandra Auder, Allen Garfield, Monty Bane

Robert Kramer, Josh Wallace, Wim Wenders

Drama

The State of Things

Västtyskland, Portugal, USA
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Filmnummer: 20105
Diskussioner om Sakernas tillstånd  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sakernas tillstånd (20 st)
RobinsTaste (Anmäl)   9/1 2015
En svag 4a, då filmen mest står och stampar i sitt egna diskbänks-realistiska dike. Men gillar starkt delen i L.A och tycker om att den kan relateras till de flestas levande-situationer då man tvingas bara vänta ut en lösning på ett problem där man själv inte kan bidra med särskilt mycket. Grymt bra soundtrack också.
Pierre Lunaire (Anmäl)   30/10 2013
Jag kommer att återvända till denna film och kanske kan den då få högre betyg. Vad man saknar är en tydlig berättelse, men så är den också en nästan extrem meta-berättelse, där en av de bärande tankarna verkar vara att där berättelsen träder in, försvinner livet ut. Och Wenders lyckas istället fylla denna film med liv. Det är också väldigt snyggt. Han har redan tidigare visat sin förmåga att visa berätta i bilder och här är det väldigt snyggt gjort. Återigen finns den där meta-vinkel: "life is i colour but black and white is more realistic".
idd (Anmäl)   13/10 2013
Sicket skräp...
The Jack (Anmäl)   8/12 2012
Den börjar ganska fint med karaktärerna fast i ett nästan kafkaeskt fängelse - pengarna och råfilmen är slut, producenten är försvunnen och karaktärerna är fast i en väntan som inte tycks ha något slut. Sedan tar dock filmen en ganska tråkig vändning. Leken med och kommentarerna kring amerikansk filmkultur faller platt. Men det största problemet är väl att den är jävligt själlös: en sann posörfilm.
orson (Anmäl)   29/3 2012
Här går Wenders in i sin ojämna period, som tyvärr håller i sig. Trots att det är en meta-film går den på tomgång till stora delar. Men så i LA-delen händer något. Filmen får ett rejält lyft i slutscenen, där Allen Garfield tar över spelet. Han gör en prakträddning av hela filmen...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sakernas tillstånd