Sällskapsresan

Regissör:Lasse Åberg
Utgivningsår:1980
Antal betyg:20944 betyg

Om Sällskapsresan:

Stig Helmer och hans norske kompis Ole åker på charterresa till Kanarieöarna.

Titel: SOS - en segelsällskapsresa
Originaltitel: Göta Kanal
Regissör: Hans Iveberg
År: 1981
Göta Kanal

Lasse Åberg, Jon Skolmen, Lottie Ejebrant, Kim Anderzon, Roland Jansson, Magnus Härenstam, Ted Åström, Weiron Holmberg, Sven Melander, German Perez, Svante Grundberg, Eva Örn, Margarita Calahorra, María Esperanza Santos, Juan Socorra Vega, Gösta Ekman

Lasse Åberg, Bo Jonsson

Komedi

Sällskapsresan - eller finns det svenskt kaffe på grisfesten

Sverige
Med i listor: 80-tal Top 50
Diskussioner om Sällskapsresan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sällskapsresan (576 st)
martin eden (Anmäl)   07:10 28/6
En trivsam och mysig komedi som jag, ärligt talat, känner får både för mycket negativ kritik OCH på tok för mycket hyllningar. I enlighet med filmens svenskhet vill säga säga att den borde prisas LAGOM! Manuset är bra och man lyckas koppla handling och intrig till ett gäng färgstarka karaktärer och visst är det roligt. Filmen är dock lite av en bagatell. Helt klart bra!! 3+
Massa71 (Anmäl)   31/12 2018
Den här är egentligen inte värd en fyra. Betyget får den för att det helt enkelt är klassikern sällkapsresan. Genialiskt träffsäkert driver den med svenskarnas charterturism i många scener, samtidigt är den knappt värd en 1:a i övrigt. Trots att den egentligen är ganska kass så tycker man den är rolig då man ser den igen, vilket ju händer med sporadiska års mellanrum. Filmen tillhör idag den svenska allmänbildningen.
sodomiten (Anmäl)   30/6 2018
En karikatyr över svensken som sådan. Stig-Helmer är jättetråkig men de andra är lite roliga.
wasteoftime (Anmäl)   13/4 2018
Sällskapsresan, denna klassiker av klassiker, en film jag sett otaliga gånger genom åren. Det är inte mycket man inte kan utantill vid det här laget, och ändå är det, enligt min åsikt, fortfarande roligt. Det är nästan kusligt träffande på sina ställen. Det är liksom hemkärt och trivsamt, på ett sätt som är svårt att beskriva. Men det håller fortfarande otroligt bra.
Rai (Anmäl)   3/1 2018
Inte min typ av film, ganska töntig....
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sällskapsresan