Sameblod

Originaltitel: Sameblod
Regissör:Amanda Kernell
Utgivningsår:2016

Om Sameblod:

Elle-Marja går på en internatskola för samiska barn med sin lillasyster och ska snart ta över som renskötare i familjen. Samtidigt drömmer hon om ett annat liv, långt borta från bybornas blickar, hårda ord och förakt; skolans regler; och kolttvång. Allt faller samman efter de rasbiologiska undersökningarna som hålls på skolan och Elle-Marja bestämmer sig för att lämna allt och bli svensk. Hon stjäl sin svenska lärarinnas kläder och identitet för att rymma till Uppsala. Men att byta liv visar sig vara mycket svårare än hon trodde.

Titel: Kautokeinoupproret
Originaltitel: Ucho
Regissör: Karel Kachyna
År: 1970
Örat

Lene Cecilia Sparrok, Mia Sparrok, Maj-Doris Rimpi, Julius Fleischanderl, Olle Sarri, Hanna Alström, Malin Crépin, Andreas Kundler, Anne Biret Somby, Lillie Sparrok, Jonar Thomasson, Beata Cavallin, Tom Kappfjell, Anna Sofie Bull Kuhmunen, Bo Lundmark

Amanda Kernell

Drama

Sami Blood

Sverige, Danmark, Norge
Diskussioner om Sameblod  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sameblod (53 st)
Mysharry (Anmäl)   11:09 12/2
En föreslagen femma, men tyvärr inget lyckat genomförande. Konstig dialog, märkliga scenbyten, folktomt i studentstaden, alldeles för många tomrum. Tar upp otroligt angelägna ämnen - mångkultur, svenskarnas behandling av samerna, rasism både då och nu - men ett angeläget ämne gör ingen bra film. Däremot mycket bra diskussionsunderlag, många tillfällen att pausa och diskutera vad man sett - och vad som inte sägs rakt ut, eller inte sägs alls. Borde vara obligatorisk visning i skolan. Men åndå, en svag film, med några starka scener.
Ful_fisk (Anmäl)   22:50 7/2
Stilig och bra film. Några gånger bränner det till ordentligt, men för det mesta stannar den dock på trean. Men en rätt stark sådan, ändå.
DIProgan (Anmäl)   27/12 2018
Det finns en rätt bra närvaro och vibb här men de drar ut på nästan allting vilket gör att något som inte är story nog för en långfilm ändå blir en. Ämnet duger men inte utförandet.
Greystalker (Anmäl)   2/10 2018
Riktigt bra!
2004Orre (Anmäl)   28/9 2018
Sjukt tråkig film som är väldigt otydlig, och filmen fokuserar bara på Elle-Marja! Jag ger den ändå en trea eftersom den är ju ändå ganska djup
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sameblod