Sameblod

Originaltitel: Sameblod
Regissör:Amanda Kernell
Utgivningsår:2016

Om Sameblod:

Elle-Marja går på en internatskola för samiska barn med sin lillasyster och ska snart ta över som renskötare i familjen. Samtidigt drömmer hon om ett annat liv, långt borta från bybornas blickar, hårda ord och förakt; skolans regler; och kolttvång. Allt faller samman efter de rasbiologiska undersökningarna som hålls på skolan och Elle-Marja bestämmer sig för att lämna allt och bli svensk. Hon stjäl sin svenska lärarinnas kläder och identitet för att rymma till Uppsala. Men att byta liv visar sig vara mycket svårare än hon trodde.

Titel: Kautokeinoupproret
Originaltitel: Ucho
Regissör: Karel Kachyna
År: 1970
Örat

Lene Cecilia Sparrok, Mia Sparrok, Maj-Doris Rimpi, Julius Fleischanderl, Olle Sarri, Hanna Alström, Malin Crépin, Andreas Kundler, Anne Biret Somby, Lillie Sparrok, Jonar Thomasson, Beata Cavallin, Tom Kappfjell, Anna Sofie Bull Kuhmunen, Bo Lundmark

Amanda Kernell

Drama

Sami Blood

Sverige, Danmark, Norge
Diskussioner om Sameblod  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sameblod (60 st)
Barneyk (Anmäl)   16:23 17/7
Riktigt bra, inte fullt så gripande och stark som jag hoppats men riktigt bra film som är väldigt intressant och utanförskap och att anpassa sig och rasism och klass och vilka möjligheter en har i livet i allmänhet, och samer i synnerhet. Intressant liten insyn i något jag tycker är tragiskt underuppmärksammat i det svenska samhället...
Rai (Anmäl)   16:02 30/6
Inte så bra som jag trodde, men helt ok film..
Hanness (Anmäl)   15:07 18/5
Trodde den skulle vara bra efter alla hyllningar, att kalla den bra är en överdrift. Men helt OK film.
Hanness (Anmäl)   15:07 18/5
Tonti (Anmäl)   10:59 23/4
Sätter storsint nog en trea till denna helt okej film. Inramningen med nutiden var väl det sämsta, och att det var lite för mycket manusdoktor över det hela. Gillar ändå att den lämnar lite luckor i handlingen ibland och huvudrollen spelas med bravur. Viktigt att storyn berättas. Hade kunnat göras klart bättre, men också betydligt sämre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sameblod