Samhällets olycksbarn

Regissör:Josée Dayan
Utgivningsår:2000

Om Samhällets olycksbarn:

TV-serie som bygger på Victor Hugos roman från 1862. Jean Valjean blir fri efter 19 hårda år på tukthus och så småningom lyckas han skapa ett gott liv med ny identitet och den föräldralösa Cosette som sin skyddsling. Men Valjeans förflutna hinner ikapp honom. Romanen skrevs av Victor Hugo då han under 20 år var landsförvisad för sina obekväma åsikters skull.

Regissör: Tom Hooper
År: 1935
Genre: Drama, Romantik
Film nr.: 19217
Polisprefekten

John Malkovich, Gérard Depardieu, Christian Clavier, Enrico Lo Verso, Charlotte Gainsbourg, Virginie Ledoyen, Jeanne Moreau, Asia Argento, Vadim Glowna, Otto Sander, Veronica Ferres, Steffen Wink, Christopher Thompson, Giovanna Mezzogiorno

Didier Decoin

Drama, Mini-serie

Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland, USA
Diskussioner om Samhällets olycksbarn  (0 diskussioner)
Kommentarer om Samhällets olycksbarn (16 st)
Zipper (Anmäl)   22/1 2011
Dåligt skådespeleri överlag. Storyn är såklart bra, men ack så dåligt man förvaltar den!
inunder (Anmäl)   16/12 2010
har aldrig tvingats genomlida en tråkigare film. minns knappt något alls, minns bara min egna tristess.
Ninonette (Anmäl)   15/8 2010
Alltså nä. Depardieu och Malkovich undantagna (även om jag inte skulle kalla det en topprestation från deras sida heller) känns skådespelarna rätt så medelmåttiga, fattigdomen, (det klädsamma smutset i ansiktet, hela sminkningen) tror man ju inte en sekund på, och engelskan är rent hemsk.
Girona (Anmäl)   26/3 2010
Jag såg den korta, engelska versionen och jag måste säga att jag blev både positivt och negativt överraskad. Positivt eftersom Malkovich gör en mycket bra Javert och för att den här versionen är mycket bättre än den med Neeson. Negativt eftersom de pratar engelska men bryter på franska (!) och för att filmen känns väldigt hoppig och ologisk. Jag har inte läst boken (men däremot sett musikalen) och det känns som om de klippt bort och förkortat väldigt mycket. Jag ska försöka få tag på den långa, franska versionen och då är det mycket möjligt att jag höjer betyget.
Hald (Anmäl)   2/11 2008
Filmen är vacker och Marius är precis så halvosympatisk som han ska vara (till skillnad från i Liam Neeson filmen). Jag lutade ändå åt att sätta en trea med tanke på att varken Depardieu eller Malkovich, enligt mig, är de lämpligaste valen för sina roller. Betyget hjälps dock upp av Christian Clavier som gör den bästa (och mest annorlunda) versionen av Thenadier jag någonsin sett.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Samhällets olycksbarn