Samlaren

Originaltitel: The Collector
Regissör:William Wyler
Utgivningsår:1965

Om Samlaren:

Efter John Fowles debutroman. Freddie Clegg kidnappar Miranda Gray som han är besatt av, och håller henne fången i källaren. Bara för att ha henne där....

Titel: Farlig främling

Terence Stamp, Samantha Eggar, Mona Washbourne, Maurice Dallimore

Stanley Mann, John Kohn, John Fowles

Drama, Thriller, Skräck

Storbritannien, USA
Diskussioner om Samlaren  (0 diskussioner)
Kommentarer om Samlaren (23 st)
Krille80 (Anmäl)   1/1 2015
Denna dramathriller kommer med en sådan handling, stämning och psykologiska undertoner att den väldigt effektivt får mig att känna massor av känslor. Att utförandet i form av skådespelare och regi dessutom är riktigt bra gör den ännu effektivare i dra in mig som tittare i den kusliga och stämningsfulla berättelsen. Bra slut. Det var också intressant att få uppleva en ung Terrence Stamp och hans stora förmåga som skådespelare, Något man tyvärr inte får se så mycket av idag. 3+
Gordyal (Anmäl)   10/10 2014
Enormt välskriven dialog i en klart stabil film som är intressant i princip hela vägen. Dessutom känns den mer eller mindre omärkt av tidens tand. Det är inte förrän mot slutet som det börjar tappa, och det är ju synd att det sker just då. Hellre en svacka i mitten. (9/15)
Zipper (Anmäl)   3/3 2014
Fantastiskt kammardrama i extrem bemärkelse. Stamp är både obehaglig och konstigt sympatisk ibland. Det enda jag har att klaga på är hur korkat Miranda betedde sig ibland, hon kunde ha spelat sin hand mycket bättre. Stabil fyra!
kolle82 (Anmäl)   30/6 2013
Det blir lite segt med alla scener i källaren efter ett tag.
wernblom88 (Anmäl)   5/6 2013
Har velat se The collector länge och den lever verkligen upp till förväntningarna. Båda huvudrollsinnehavarna är lysande men stamp gör en helt otrolig prestation. Väldigt intressanta frågor om konst och livet, främst utanförskap och tillhörighet. Wyler blandar 30-tals estetik med en mer modern touch vilket är intressant.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Samlaren