Samsara

Originaltitel: Samsara
Regissör:Ron Fricke
Utgivningsår:2011

Om Samsara:

En samling bilder från olika delar av vår världs kontinenter som tillsammans illustrerar det tibetanska ordet: Samsara, vilket betyder "Att flyta ihop", eller att passera genom olika stadier, att vandra.

Titel: Koyaanisqatsi
Genre: Familjefilm, Fantasy
Havets sång

Ron Fricke, Mark Magidson

Dokumentär

Diskussioner om Samsara  (0 diskussioner)
Kommentarer om Samsara (32 st)
Jaganatha (Anmäl)   1/9 2018
Ron Fricke har gjort en bättre uppdatering av Koyaanisqatsi-konceptet än Godfrey Reggio själv förmår göra. Bitvis bländande snyggt, men också rätt deprimerande.
jlam (Anmäl)   11/5 2017
Är det någon film som kan kallas visuellt bländande så är det denna. Den är typisk för sin genre med ett koncept man sett förut men det har sällan gjorts så här bra. Stollen med leran är franske konstnären Olivier de Sagazan, som bl a förärats med en plats på youtube-listor över de mest skrämmande internetklippen (vilket inte jag håller med om, men färgstarkt är det allt)
Galivan (Anmäl)   27/2 2017
Många fantastiska bilder, och intressanta platser, intressanta idéer. Den bästa i trilogin helt enkelt.
Snah (Anmäl)   11/9 2016
Inte samma känsla som för den ultimata Koyaanisqatsi, vilket inte heller Baraka gav.
karlmats (Anmäl)   22/3 2016
Sjukt snyggt och bra representation av vår värld, alltifrån naturtillståndet och vackra ökenvyar till människosläktets hybris, masskonsumtion och djurplågeri. Utan en enda replik lyckas Fricke förmedla så många känslor på en relativt kort tidsperiod, en bild säger mer än 1000 ord? Det blir stundtals en spirituell upplevelse där känslosvallet pendlar upp och ner. Det blir kanske lite för mycket i slutändan, troligtvis var jag lite för trött redan när jag slog på filmen så jag är fullt på det klara med att jag kanske inte gjorde den rättvisa. Men en sån vacker skildring av jorden och dess innehåll ska givetvis ha en 3a, för dokumentärer är det väl i princip gränsen på betygsskalan så det blir en varm rekommendation till den tålmodige och öppetsinnade.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Samsara