Samsara

Originaltitel: Samsara
Regissör:Pan Nalin
Utgivningsår:2001

Om Samsara:

Efter en lång tid i djup trans hämtas den unge munken Tashi hem. Han tillfrisknar snart med en överraskande effekt. Tashi befinner sig plötsligt i ett sexuellt uppvaknande och bestämmer sig för att följa den unga kvinnan Pema, för tillsammans med henne bygga ett liv runt kärleken och de dagliga rutinerna. När problemen efter några år börjar hopa sig ifrågasätter han dock sitt val att lämna munkklostret för det värdsliga livet.
Se filmen på iTunes

Regissör: Ken Loach
År: 2000
Bröd och rosor
Titel: Försök att minnas
Originaltitel: Se souvenir des belles choses
Regissör: Zabou
Originaltitel: Mina Tannenbaum
Regissör: Martine Dugowson
År: 1994
Mina

Christy Chung, Shawn Ku, Neelesha BaVora, Lhakpa Tsering, Tenzin Tashi, Jamayang Jinpa

Pan Nalin, Tim Baker

Drama, Romantik

Samsara

Frankrike, Tyskland, Indien, Italien
Med i listor: Norrbottens filmdagar 2004
Diskussioner om Samsara  (0 diskussioner)
Kommentarer om Samsara (44 st)
Zebulonm (Anmäl)   27/8 2018
Långsam. Fina vyer....
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
En film på ladakhiska och tibetanska om en otrogen munk. Otroligt. Det är ju en helt annan spelplan än vanligt. Men det är vackert och den udda och dramatiska inspelningsmiljön utnyttjas maximalt. Beskrivningen av livsbetingelserna på platsen känns realistisk. Handlingen är mycket skickligt in mixad i häftiga vyer från Himalayas landskap och byar. Men filmens bildskönhet är huvudnumret.
lottes (Anmäl)   26/9 2012
Underbar film som jag inte hade velat klippa i alls även om den var lång. Den är som livet, förändras under resans gång utan att det känns konstigt eller ologiskt. Väcker många tankar och dröjer kvar i minnet. Underbart starka kvinnoporträtt. Pema är filmens hjälte.
Gna (Anmäl)   2/12 2010
Vacker men lång o jag förstår faktiskt inte riktigt tanken...
Greystalker (Anmäl)   31/12 2009
Enastående vacker