Samtal med Peggy

Originaltitel: Dialogue with a Woman Departed
Regissör:Leo Hurwitz
Utgivningsår:1980

Om Samtal med Peggy:

Leo Hurwitz stillsamma meditation över sin nyligen bortgångna fru Peggy Lawson, kvinnan i allmänhet, minnen, döden och mänskligheten i stort.

Titel: Natt och dimma
Film nr.: 22015
Native Land

Dokumentär

Filmnummer: 20265
Diskussioner om Samtal med Peggy  (0 diskussioner)
Kommentarer om Samtal med Peggy (12 st)
Sznax (Anmäl)   10/5 2014
Fantastisk inledning som blir för mycket historielektion. Den andra halvan är totalt onödig och saknar totalt koppling till den första. Betyg 6.1
Tonti (Anmäl)   2/5 2014
Jag antar att syftet är att den individuella och den politiska 1900-talshistorien ska ställas mot varandra och en ur dialektiken sprungen insikt ska framträda. Tyvärr är filmen alldeles för generell såväl vad gäller peggy som de historiska redogörelserna varför inget särskilt intressant händer. En halvtimme eller så ägnas till en ganska banal genomgång av nazismen och det är i ärlighetens namn svårt att se vem som få ut nåt av det. Möjligtvis skulle filmen kunna fungera som något slags poem med dess repetetiva struktur och återkommande fraser men den är lite för sövande för det också. Början och delar av filmen är fin men jag skulle inte vilja kalla den för mer än helt okej.
KimEkberg (Anmäl)   14/1 2014
lagom lång, lite platt, men kanske på ett bra sätt.
foppa99 (Anmäl)   27/8 2013
Är den inte lite väl lång?
Gustavo99 (Anmäl)   14/8 2012
Väldigt välgjort och ambitiös. Lidandet Hurwitz bär på känns, utan tvekan. Däremot hade det varit trevligt om man hade fått veta mer om Peggy. Nu blev det bitvis mest en kavalkad av historien om aktivism i USA. Så hade nog väntat mig mer utav en dagboks-film i Jonas Mekas stil. Men som det sägs, det privata är politisk, antar jag.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Samtal med Peggy