Betyg idag: 1 187 Besökare idag: 4 612

Originaltitel: Sånger från andra våningen
Regissör:Roy Andersson
Utgivningsår:2000

Om Sånger från andra våningen:

Någonstans i den norra hemisfären, någon gång mellan 1950 och nu lever Karl. Han är 60 år och ägare till en möbelaffär. Han lever ett enkelt liv och försöker göra alla i sin omgivning nöjda, speciellt älskarinnan Kirsten och sönerna Stefan och Thomas. Men sakta börjar den ordnade omgivningen förändras, ett stilla kaos inträder där folk beter sig märkligt. En komisk blick på vad som skulle kunna hända.

Titel: Du levande
Originaltitel: Det hände i Sköndal
Regissör: Johan Tappert
År: 2013
Det hände i Sköndal
Titel: En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
Originaltitel: En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
Regissör: Roy Andersson
År: 2014
Genre: Drama, Komedi
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
Titel: Beer Chase
Regissör: Theo Angelopoulos
År: 1975
Genre: Drama, Krig
Turneskådespelarna

Lars Nordh, Torbjörn Fahlström, Klas-Gösta Olsson, Stefan Larsson, Bengt CW Carlsson, Sten Andersson, Rolando Núñez, Lucio Vucina, Per Jörnelius, Peter Roth, Nils-Åke Eriksson, Hanna Eriksson, Tommy Johansson, Sture Olsson

Roy Andersson

Drama, Komedi

Songs from the Second Floor

Danmark, Norge, Sverige

Recension Sånger från andra våningen

- AgnesPetter sätter betyg 4 och skriver:
Roy Anderssons svenska dramakomedi Sånger Från Andra Våningen (2000) är den första delen av den trilogi han skapat med sju års mellanrum. Del två och tre är Du Levande (2007) och En Duva Satt På En Gren Och Funderade På Tillvaron (2014). Detta är en avskalad, stilla, surrealistisk och suggestiv film i collageform som, enligt min upplevelse, behandlar frågor i samhället. Andersson fokuserar på ämnen...

Recension av Sånger från andra våningen - Läs hela!

Med i listor: Filmer som sätter Fredrik Sahlin i gungning, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Guldbaggar, Komedi Top 50, Norden, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001, Sverige Topp 50
Diskussioner om Sånger från andra våningen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sånger från andra våningen (723 st)
Ghostface (Anmäl)   19/11 2017
En absurd och surrealistisk filmvärld med väldigt löst ihopsatta scener. Alla med filmintresse bör ha gjort ett besök.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Filmen består av ett flertal ganska korta scener de flesta filmade med stillastående kamera och utan zoom. Dessa scener är sen tunt dramaturgisk sammankopplade, varje scen är grå och ful. Dialogen som bjuds i beskrivna scensnuttar är mörk och sjuk. Det här låter ju helt koko. Men jag orkade hänga med hela filmen igenom så nått finns där (en mörk sjuk humor). Så jag vill inte såga det helt utan påstå att det är näst intill sevärt. Regi och manus står Roy Andersson för.
Fiskjävel (Anmäl)   26/9 2016
En härlig film som är optimalt att fly ifrån vardagen med. En vacker framställning av ett dystopiskt samhälle. En realistisk miljö blandat med surrealistiska handlingar av skådespelarna, Filmen är något svårtolkad, vilket drar ner betygen en aning. 4.
Barneyk (Anmäl)   2/4 2016
Varenda scen är helt makalös, bildkompositionen är hänförande. Hela filmen känns så galet genomarbetad och välgjord. Men, vad gör det när det för det mesta är så sövande tråkigt? Inte mycket som tilltalar mig överlag men tillräckligt många detaljer här och där för att räcka till en ganska stark tvåa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sånger från andra våningen