Sanjuro

Originaltitel: Tsubaki Sanjûrô
Regissör:Akira Kurosawa
Utgivningsår:1962

Om Sanjuro:

Den ensamme svärdbärande vandraren, som vi först mötte i filmen "Yojimbo", råkar höra en tillhettad diskussion mellan några unga krigare. De är upprörda över all den korruption och förräderi som sker medan deras ledare är borta. De bestämmer sig för att slå tillbaka, men de vet inte riktigt hur. Mannen, som behärskar svärdets ädla konst bättre än någon annan, bestämmer sig för att hjälpa dem.

Titel: Yojimbo - livvakten
Titel: Den berusade ängeln
Originaltitel: Yoidore tenshi
År: 1948
Den berusade ängeln

Toshirô Mifune, Takashi Shimura, Reiko Dan, Tatsuya Nakadai, Keiju Kobayashi, Yuzo Kayama, Akihiko Hirata, Kamatari Fujiwara, Takako Irie, Masao Shimizu, Yûnosuke Itô

Hideo Oguni, Ryûzô Kikushima, Akira Kurosawa

Drama, Action, Äventyr

Japan
Diskussioner om Sanjuro  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sanjuro (105 st)
Zebulonm (Anmäl)   23:11 21/1
Riktigt bra o skön film.
andybrando (Anmäl)   11/11 2017
Satirisk actionfilm i serietidningsstil med en av Mifunes typiska, stenhårda rollprestationer.
BrutusBeefcake (Anmäl)   7/11 2017
Inte på samma nivå som Yojimbo men denna bjuder ändå på skönt rävspel från Mifune som är svårt att inte tycka om. Mifune är dock inte höjdpunkten i filmen som han annars brukar vara, utan jag tycker att hans motpol Nakadai som spelar Muroto gör den bästa insatsen. En ikonisk slutscen avslutar Sanjuro som en film över medel men än bit ifrån Kurosawas bästa. (10+/15)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
erosagape (Anmäl)   11/3 2016
Fin film med list såväl som svärdsvåld och kul att se Mifune men superengagerande blev det inte.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sanjuro