Sanning eller konsekvens

Originaltitel: Sanning eller konsekvens
Regissör:Christina Olofson
Utgivningsår:1997

Om Sanning eller konsekvens:

Sommarlovet är över och Nora börjar sexan. Hon är 12 år och befinner sig i gränslandet mellan sin värld och tonårsvärlden. Vid sidan av står Karin, som avviker från de andra tjejerna i klassen. Hon blir hårt ansatt av de "tuffa tjejerna" Fanny och Sabina, men också av Nora. Nora dras in i en cirkel av intriger och hemligheter och får allt svårare att välja...

Titel: Eva & Adam
Originaltitel: Eva & Adam - Fyra födelsedagar och ett fiasko
Regissör: Catti Edfeldt
År: 2000
Genre: Romantik
Eva & Adam
Titel: Hip Hip Hora!
Originaltitel: Hip Hip Hora!
Regissör: Teresa Fabik
Regissör: Susanne Bier
År: 2000
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Livet är en schlager

Alexandra Dahlström, Tove Edfeldt, Anna Gabrielsson, Emelina Lindberg-Filippopoulou, Erik Johansson (II), Carina Lidbom, Suzanne Reuter, Göran Forsmark, Noomi Rapace

Annika Thor, Christina Olofson

Drama, Familjefilm

Sverige
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2000
Diskussioner om Sanning eller konsekvens  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sanning eller konsekvens (153 st)
Rai (Anmäl)   19/11 2018
Snuskeri och fjanteri på hög nivå.. URK!!!
KyLLo (Anmäl)   27/8 2018
En klassiker bland svenska ungdomsfilmer som belönades med en guldbagge för manuset. Jag kan tänka mig att den går hem bättre hos dagens äldre än unga. Och min känsla var att den kändes äldre än 1997. Men jag anser att det är en viktig film för alla. Den skildrar bland annat mobbning, gängbildning, grupptryck och skvaller. Sådant har knappast försvunnit med åren. Sedan är det väl bra att unga får se hur det var att vara ung förr när folk inte hade mobiltelefoner och internet. Positivt också att det inte är en klyschig film i mängden. Här får man även se Alexandra Dahlström och Tove Edfeldt i tidiga roller.
Barneyk (Anmäl)   27/11 2017
Har absolut sina brister och är bra styltig men den lyckas fånga den här tween-ångesten väldigt bra och det är små detaljer i hur den skildrar olika familjer som är väldigt bra. Skolan och klass och mycket är skildrat på ett väldigt träffsäkert sätt. Jobbig att se på och den gör det kanske lite enkelt för sig. Men en stabilstark trea är det ändå.
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   21/10 2016
Inte särskilt bra men inte särskilt dålig heller. Svag 3:a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sanning eller konsekvens