Santa sangre

Originaltitel: Santa sangre
Regissör:Alejandro Jodorowsky
Utgivningsår:1989

Om Santa sangre:

Fenix är cirka 30 år gammal och sitter inspärrad på ett mentalsjukhus. Som liten blev han vittne till hur hans far vanställde hans mor, en religiös fanatiker och ledare av sekten Sancta Sangre (heligt blod). Som vuxen får Fenix ersätta Conchas armar, dygnet runt och mot sin vilja.

Titel: Psycho
Regissör: Toshiya Fujita
År: 1973
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Lady Snowblood

Guy Stockwell, Axel Jodorowsky, Blanca Guerra, Thelma Tixou, Sabrina Dennison, Adan Jodorowsky, Faviola Elenka Tapia, Teo Jodorowsky, Sergio Bustamante

Roberto Leoni, Claudio Argento, Alejandro Jodorowsky

Drama, Thriller, Skräck, Mysterium

Holy Blood

Mexiko, Italien

Recension Santa sangre

- getrick sätter betyg 5 och skriver:
"I stretch out my hands to thee, my soul thirsts for thee like a parched land. Teach me the way I should go, for to thee I lift up my soul." Felix är en ung man som sitter inlåst på ett mentalsjukhus. Genom tillbakablickar får vi följa honom som liten pojke då han och hans föräldrar var cirkusartister. En dag kommer Felix mor Concha, som är ledare för en religiös sekt kallad "Santa Sangre" (heligt...

Recension av Santa sangre - Läs hela!

Med i listor: Skräck Top 50
Diskussioner om Santa sangre  (0 diskussioner)
Kommentarer om Santa sangre (96 st)
Toxx (Anmäl)   26/5 2014
Jag är i samma extas efter att ha sett denna som jag var efter att jag såg Dellamorte Dellamore!
DrJW (Anmäl)   6/4 2014
Jag gillar hur den här var gjord, den var faktiskt bra gjord och de är ju förståeligt varför de var en del som gillade den här. Men handlingen i sig föll mig inte i smaken tyvärr. En kult fanatisk kärring som bygger sin religion på en kvinna som fick hennes arm borttagna och hon var lämnad att dö men överlevde. Och de gör henne till ett helgon?! Och hon ber sin mentale son att döda en massa random kvinnor. Den här är över 2 timmar, fast den kunde ha varit minst 1 timme och kanske 30-40 minuter, och ja de är ju också flashbacks, men även den kunde ha kortats en aning!
dudson (Anmäl)   20/2 2014
Helt klart den mest sjukaste&stördaste film jag nånnsin sett! Visst den är jävligt konstnärlig men detta var inget för mig tyvär. säkert för studerande på konstfack möjligtvis..
kakbakarn (Anmäl)   29/9 2013
Vad jag gillar med Jodorowsky: det är galet, visuellt minnesvärt, stundtals suggestivt och alltid friskt satsat, så att säga. Vad jag inte riktigt gillar med Jodorowsky: det är aldrig särskilt sammanhängande, viljan till symboliska skildringar och filosofiskt djup lyckas aldrig omvandlas till något vettigt på duken, skådespelarprestationerna känns ofta träiga. Ja, och så lyteskomiken, våldtäktsförsöken, vulgariteten och blodet. Jag vet inte, jag tycker kanske inte det är lika roligt längre. Annars minnesvärt som vanligt och i stötar närapå briljant.
sunvalley (Anmäl)   14/1 2013
Pufreds kommentar sammanfattar det ganska väl. Ändå på ett helt eget vis. Till alla: ladda inte hem den här och se i dålig kvalitet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Santa sangre