Såsom i en spegel

Originaltitel: Såsom i en spegel
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1961

Om Såsom i en spegel:

En splittrad familj återförenas under ett dygn ute på en isolerad sommarö. Familjen består av fyra personer: fadern, dottern och hennes man samt sonen. De är alla fångar i sig själva och präglade av ett outtalat och djupt förträngt kontaktbehov. Men de bär också på en längtan efter ömhet vilket leder till smärtsamma uppgörelser.

Titel: Nattvardsgästerna

Ingmar Bergman

Drama

Through a Glass Darkly

Sverige
Med i listor: 60-tal Top 50, Jönköping filmfestival -07, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Såsom i en spegel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Såsom i en spegel (143 st)
hsimpson (Anmäl)   18:01 25/5
Bergman - den inbillade djupe.
labi (Anmäl)   13/10 2018
Fantastisk, men tappar lite fart.
paninaro (Anmäl)   19/9 2018
Första Bergmanomtitten och det blir en höjning. Upplever att filmen håller ihop bättre som helhet vid denna titt, samt att jag imponeras av Anderssons rollprestation än mer. Ett inledande föredrag om Bergmans skräckreferenser gjorde också sitt, framförallt vampyrtolkningen av fadern. De fyra rollfigurernas vitt skilda inbördes relationer skildras rikt och intressant. Vackra miljöer.
KyLLo (Anmäl)   2/9 2018
Ett psykologiskt drama som är bedårande vackert att titta på. Även lite kul med överklassbeteenden i inledningen. Här ger Bergman svenska kyrkan och alla troende en rejäl käftsmäll genom att måla upp Gud som en riktigt obehaglig och pervers typ. Jag brukar tycka om Bergmans filmer och psykologiska dramer, men Såsom i en spegel är för teatral för att kännas trovärdig. Förr, när de inte hade mikrofoner på teatrar, var det viktigt att skådespelarna talade extra högt och (över)tydligt för att hela publiken skulle höra. Enda gången det kan kännas befogat i film är när en teater skildras. Det är även dålig händelseutveckling. Stark tvåa. Hitchcocks Psycho kom ett år tidigare och är så mycket bättre som helhet.
Rift (Anmäl)   28/8 2018
Även om de är huvudärendet och tar stor plats, är det möjligt att bortse från de religiösa flosklerna som i vanlig Bergmanordning är idel banaliteter. Filmen har andra kvaliteter. Som familjedrama pekar den fram emot Noréns dramatiska författarskap, ett samband jag inte sett tidigare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Såsom i en spegel