Saw

Originaltitel: Saw
Regissör:James Wan
Utgivningsår:2004

Om Saw:

Adam och Dr. Lawrence Gordon vaknar upp fastkedjade i var sitt hörn av ett rum med en död kropp mellan sig. De inser att de fallit offer för den seriemördare som gjort sig känd genom att iscensätta situationer där människorna - brickorna i spelet - tvingas döda varandra eller sig själva. Jagade av tiden inser de att de måste göra sitt val för att ta sig ur denna mardröm...
Se filmen på Plejmo

Regissör: Darren Lynn Bousman
År: 2006
Genre: Kriminalare, Thriller, Skräck
Saw 3

Leigh Whannell, Cary Elwes, Danny Glover, Tobin Bell, Ken Leung, Dina Meyer, Mike Butters, Paul Gutrecht, Michael Emerson, Benito Martinez, Shawnee Smith, Makenzie Vega, Monica Potter, Ned Bellamy, Alexandra Bokyun Chun, Avner Garbi

Leigh Whannell

Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium

Recension Saw

- The Rest sätter betyg 4 och skriver:
Adam (Leigh Whannell) vaknar upp i ett totalt nedsläckt rum. Han verkar inte vara ensam utan Dr. Lawrence Gordon (Cary Elwes) gör honom sällskap. När de hittat strömbrytaren så ser de att de är i ett gammalt badrum och ännu värre – en person som skjutit sig själv ligger i mitten av rummet. Ovetande om varför de är inlåsta i rummet och fastkedjade vid fötterna så försöker de ta reda på vem som låst...

Recension av Saw - Läs hela!

Med i listor: Mysterium Top 50, Skräck Top 50
Filmnummer: 21998
Diskussioner om Saw  (0 diskussioner)
Kommentarer om Saw (1447 st)
karlmats (Anmäl)   3/11 2018
2005 såg jag den här första gången och jag älskade den. 13 år senare ser jag om den och kommer ihåg allt väsentligt vilket så klart påverkar upplevelsen. Men det gör inget för det är en snillrikt konstruerad historia som så här i efterhand gett upphov till otaliga uppföljare och det är lätt att förstå varför. Jigsaws motiv är inte så viktiga, stämningen och uppsnurrningen av historien är viktigare och där levererar Saw verkligen trots att skådespeleriet, framför allt av Cary Elwes som spelar över allt han kan, är ganska mediokert. Egentligen är jag inget större skräckfilmsfan men det är nånting med det här som gör att jag sitter och myser trots alla hemskheter som händer. Det faktum att det är mycket av ett Escape Room fast i extremare format är ju väldigt spännande också, hur fan skulle man agera själv i en sån här situation? Det är väl bara att hoppas att man aldrig behöver ta reda på det. 5an håller inte, men med upplevelsen nu i kombination med nostalgikänslan tycker jag ändå att den ska ha en plats i mitt finrum så det får bli en sänkning till en 4a.
Jamesa (Anmäl)   15/3 2018
Var väl ok, men äckelskräck är inte min grej riktigt. Såg sedan aldrig de andra filmerna när de kom.
supermancover (Anmäl)   2/3 2018
Stark tvåa blev det ändå. Trodde den skulle bli mer slätstruken, men jag gillade slutet och lite sådär. Inte nåt speciellt, men ändå underhållande liksom.
Rai (Anmäl)   23/12 2017
Ursäkta att jag svär, men fy fan vad jag hatar dom här filmerna, så jäkla usla att man mår illa av dem!!!
Sarakin76 (Anmäl)   22/11 2016
Den er interessant og delvis spennende men faller mye på troverdigheten. At en så syk man skulle klare å gjøre alt det han gjort er jo ikke særlig sannsynlig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Saw