Schakalen

Originaltitel: The Jackal
Regissör:Michael Caton-Jones
Utgivningsår:1997

Om Schakalen:

Schakalen är världens mest fruktade och beryktade mördare med uppdrag att döda en hög amerikansk regeringstjänsteman. Declan Mulqueen, en fängslad IRA-terrorist, är den enda som kan stoppa honom. Vice FBI-chefen tar därför ett stort ansvar och risk när han beslutar att släppa en brottsling för att stoppa en annan.
Se filmen på Headweb

Regissör: Roger Donaldson
År: 2003
Genre: Action, Thriller
Uppdraget

Bruce Willis, Richard Gere, Sidney Poitier, Jack Black, Tess Harper, Leslie Phillips, Diane Venora, David Hayman, Stephen Spinella, Mathilda May, Walt MacPherson, J K Simmons, Sophie Okonedo, Richard Lineback, John Cunningham, Steve Bassett

Chuck Pfarrer

Action, Kriminalare, Thriller, Äventyr

USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Japan

Recension Schakalen

- Rollywood sätter betyg 4 och skriver:
Det finns en man i den undre världen. En yrkesmördare som lever som ett spöke. FBI och CIA har bara teorier om hans existens och bara ett fåtal högt uppsatta kriminella känner till sanningen om honom. Han kallas Schakalen (Bruce Willis) och är fruktad av alla. När det kommer fram uppgifter om att ett fruktansvärt mord skall begås misstänker man att han kan vara den anlitade mördaren. Men ingen vet...

Recension av Schakalen - Läs hela!

Med i listor: Frederick Forsyth, Lönnmördare
Diskussioner om Schakalen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Schakalen (268 st)
ToddDowney (Anmäl)   15:29 11/4
En av de bättre Thriller filmerna från sent 90-tal. En spännande berg o dal bana som gör de mesta utav storyn om en yrkesmördare som ska utföra ett högprofiljobb åt ryska maffian. Både Willis och Gere får visa upp sina talanger och under filmens gång så sitter man på helspänn. Filmen i sig är väldigt standard men just för Willis och Gere så funkar de och blir spännande.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
92axha10 (Anmäl)   7/10 2017
Helt okej thriller. Lite för lång och utdragen men annars helt okej.
Krille80 (Anmäl)   4/11 2014
Det här är en förutsägbar film om Schakalen som får i uppdrag av ryska maffian att mörda en mycket betydelsefull person i Amerika. Handlingen är medioker och snarlik I SKOTTLINJEN, skådespelarna gör inte mer än sitt jobb, trots många kända ansikten.
Harford (Anmäl)   17/10 2014
Den här filmen har fyra stora nackdelar: Bruce Willis, Richard Gere, Sidney Poitier och Jack Black. Samtliga är alldeles för kända, och passar inte alls in i sina roller heller. Även kvinnora; Diane Venora och Mathilda May var dåliga. I den första Schakalen spelades huvudrollen av den då helt okände Edward Fox, detta gjorde dock att filmen gick väldigt dåligt på bio till en början. Fotot var väldigt dåligt för en film av den här kalibern. Enastående dåligt manus! Det är bara larvigt att amerikanska myndigheter skulle låta en KGB-agent och en beväpnad terrorist leda jakten på en yrkesmördare. Filmen har åldrats dåligt, betydligt mer än originalet från 1973. Fax, internet-caféer, uppringda modem, personer som röker inomhus mm.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Schakalen