Schakalen

Originaltitel: The Day of the Jackal
Regissör:Fred Zinnemann
Utgivningsår:1973

Om Schakalen:

Schakalen bygger på Frederick Forsyths roman om politiska intriger och sammansvärjningar. Filmen beskriver den iskalle och elegante brittiske kontraktsmördaren, som anlitas av en fransk terrororganisation för att mörda general Charles de Gaulle. Mördaren vars namn och utseende är okänt, går under kodnamnet - Schakalen. Spänningen växer medan Schakalens noggranna och metodiska förberedelser ställs mot polisens desperata ansträngningar för att avslöja planen.

Titel: I skottlinjen
Regissör: Ken Hughes
År: 1974
Genre: Thriller
Den djävulska planen

Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Michael Lonsdale, Derek Jacobi, Cyril Cusack, Olga Georges-Picot, Delphine Seyrig, Vernon Dobtcheff, Jean Martin, Donald Sinden, Denis Carey, Tony Britton, Barrie Ingham, Ronald Pickup, Eric Porter

Kenneth Ross

Thriller

Storbritannien, Frankrike

Recension Schakalen

- Stomberg sätter betyg 5 och skriver:
Aldrig har väl de metodiska förberedelserna kring ett presidentmord följts med sådan minutiös precision och finess, som i Fred Zinnemans The Day of the Jackal. Inte sällan är det väl heller att man odlar sympatier för båda sidor i en story där bara en kan vinna. Berättarstilen i The Day of the Jackal har i många decennier utgjort en förlaga för många att kopiera och efterhärma. I hur många filmer har...

Recension av Schakalen - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Frederick Forsyth, Lönnmördare
Diskussioner om Schakalen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Schakalen (115 st)
Rai (Anmäl)   16:04 21/3
Helt okej film....
karlmats (Anmäl)   27/5 2018
En kvalitetsfilm där den stora behållningen är att vi får följa både baddingen och polisen som försöker stoppa honom. Dessutom känns schakalen själv som en härlig figur som har jobbet i fokus, han är varken god eller ond, han gör inte saker för att jävla och mördar folk när det behövs och utan att blinka, men gör aldrig mer än vad som behövs för att nå målet. Som film betraktat håller den en jämn och ganska hög nivå men det finns ju inga egentliga toppar att lägga på minnet eller att bli extra exalterad över. Det känns ganska lätt att sätta en stabil 3a på det här.
martin eden (Anmäl)   1/5 2018
[rek. 4] Jag undrar om en film i denna genre kan bli mycket bättre än så här!! Det är fartfyllt och Edward Fox är perfekt i titelrollen. Jag gillar detaljerna i planeringen och polisens detektivarbete, samt hur de hela tiden kämpar mot klockan. Londale är underbart tråkig som som polis och man samlar suveräna skådespelare i birollerna. Detta är faktiskt snudd på ett mästerverk! 4+/5-
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Sture Stenhög (Anmäl)   19/7 2017
Ett av de där undantagsfallen där filmen faktiskt är bättre än boken. Det betyder inte att boken egentligen gör något fel, det här är bara en historia som gör sig bättre i filmform. Det är istället just mycket tack vare att man har en så välskriven historia i botten som det här fungerar så bra. Att få följa med i alla detaljer i den minutiösa planeringen är en stor del av nöjet, likaså att få hänga med i polisarbetet som hela tiden är hack i häl. Edward Fox, med en charm som känns typisk för tidseran, är dessutom väldigt bra i titelrollen, och jag är alltid lite svag för den sortens sluga karaktärer. Jag kan inte låta bli att hålla på honom trots att lönnmörda presidenter inte är något som jag i allmänhet stödjer (jag antar att det finns ett Trump-skämt här någonstans). Jag gillar även den 70-taliga euro-crime-känslan. Det är kort och gott en högklassig spänningsthriller
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Schakalen