Schindler's List

Originaltitel: Schindler's List
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1993

Om Schindler's List:

Oskar Schindler var medlem av nazistpartiet. Han var en riktig kvinnokarl och en affärsman som aldrig drog sig för att muta sig till den framgång han eftersträvade. Men han tog mitt under andra världskriget plötsligt ställning och använde hela sin förmögenhet för att friköpa sina judiska arbetare.

Titel: The Pianist
Originaltitel: La Bei Ri Ji
Regissör: Florian Gallenberger
År: 2009
John Rabe

Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Jonathan Sagall, Caroline Goodall, Elina Löwensohn, Embeth Davidtz, Mark Ivanir, Adi Nitzan, Ezra Dagan, Malgorzata Gebel, Shmuel Levy, Béatrice Macola, Andrzej Seweryn, Friedrich von Thun, Norbert Weisser

Steven Zaillian

Drama, Krig, Biografi

Recension Schindler's List

- Jämte sätter betyg 4 och skriver:
Schindlers List är en svart/vit film om förintelsen som mest fokuserar på vad Oskar Schindler gjorde. Han räddade nämligen över 1100 judar från en säker död. Han går från att vara en rik och ytlig affärsman tills han ser förintelsens hemska baksidor för judarna och börjar köpa så många han kan för att få de ut ur misären och från att bli skickade till Auschwitz. Hans närmaste vän och revisor Itzhak...

Recension av Schindler's List - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Biografi Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Medlemmarnas mest eftersökta, Oscars, Populärt och billigt
Diskussioner om Schindler's List  (0 diskussioner)
Kommentarer om Schindler's List (1056 st)
andybrando (Anmäl)   20:23 27/1
Fantastisk film. Denna korniga svartvita film, nästan helt inspelad i Polen, har ett tempo som matchar Spielbergs äventyrsfilmer och liknar ingenting annat som Hollywood någonsin har gjort. Lysande rollprestationer av de tre huvudpersonerna: Neeson, Kingsley och Fiennes. Utsökt manus och foto. Spielbergs mest intensiva och personliga film hittills.
Pi-R (Anmäl)   27/11 2018
Spielberg Hollywoodmanér får mig vid ett par tillfällen (mest av allt vid Schindlers sista scen) att tänka att någon mindre bombastisk filmskapare hade gjort en intressantare film. Men på det hela taget är det faktiskt ett mästerverk, kanske inte främst för porträttet av Schindler utan för förmågan att genom ögonblicksbilder lyfta fram de människor som har honom att tacka för sina liv. Det är dessutom tekniskt närmast fulländat. Och det faktum att det (också på denna sida) finns de som alltjämt förnekar händelseförloppets historicitet bevisar bara hur viktig filmen är.
sodomiten (Anmäl)   5/9 2018
Liam Neesons överlägset bästa film. Nazisten amon goeth står i centrum för handlingen fast jag hade gärna sett en liknande storfilm med fokus på dr.mengele.
Zarquon (Anmäl)   27/5 2018
Väldigt hemsk och obönhörligt lång med flera scener som verkligen inte är särskilt roliga att titta på. Schindler är en riktigt intressant karaktär och knappast en "vit riddare"-typ av hjälte. Förstod inte riktigt de konstnärliga valen kring när språk växlas mellan tyska och engelska, och när och varför svartvitt växlas mot färg. Annars en mycket bra film. Slutet är genialiskt.
Tobbiee (Anmäl)   29/1 2018
Förstår inte hur jag kan ha missat denna så länge. Vilket mästerverk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Schindler's List