Schindler's List

Originaltitel: Schindler's List
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:1993

Om Schindler's List:

Oskar Schindler var medlem av nazistpartiet. Han var en riktig kvinnokarl och en affärsman som aldrig drog sig för att muta sig till den framgång han eftersträvade. Men han tog mitt under andra världskriget plötsligt ställning och använde hela sin förmögenhet för att friköpa sina judiska arbetare.

Titel: The Pianist
Originaltitel: La Bei Ri Ji
Regissör: Florian Gallenberger
År: 2009
John Rabe

Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Jonathan Sagall, Caroline Goodall, Elina Löwensohn, Embeth Davidtz, Mark Ivanir, Adi Nitzan, Ezra Dagan, Malgorzata Gebel, Shmuel Levy, Béatrice Macola, Andrzej Seweryn, Friedrich von Thun, Norbert Weisser

Steven Zaillian

Drama, Krig, Biografi

Recension Schindler's List

- muschii sätter betyg 4 och skriver:
Andra världskriget är det tema som kanske har berört och kanske alltid kommer beröra oss människor mest, både allmänt och i filmväg. Den avsky man upplever varje gång man påminns om judeutrotningen är inget vidare trevlig, men faktum kvarstår, den har - trots hur ofattbart det alltid må verka - inträffat och det är inget vi kan komma ifrån. Att vanliga människor av kött och blod, låtit genomföra detta...

Recension av Schindler's List - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Biografi Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Medlemmarnas mest eftersökta, Oscars, Populärt och billigt
Diskussioner om Schindler's List  (0 diskussioner)
Kommentarer om Schindler's List (1053 st)
Zarquon (Anmäl)   23:41 27/5
Väldigt hemsk och obönhörligt lång med flera scener som verkligen inte är särskilt roliga att titta på. Schindler är en riktigt intressant karaktär och knappast en "vit riddare"-typ av hjälte. Förstod inte riktigt de konstnärliga valen kring när språk växlas mellan tyska och engelska, och när och varför svartvitt växlas mot färg. Annars en mycket bra film. Slutet är genialiskt.
Tobbiee (Anmäl)   17:49 29/1
Förstår inte hur jag kan ha missat denna så länge. Vilket mästerverk.
gaskammarvalse (Anmäl)   14:38 14/1
Överskattad och absolut inte verklighetsbaserad.
Rai (Anmäl)   01:10 1/1
Nej, den är INTE överskattad, det är få filmer som berör mig som denna.. Människan grymhet, men också människan godhet...
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra men överskattad