Se mig

Originaltitel: Comme une image
Regissör:Agnès Jaoui
Utgivningsår:2004

Om Se mig:

20-åringen Lolita Cassard är förbannad på hela världen. Hon känner att hon inte passar in någonstans, ser inte ut som kvinnorna i tidningarna och hon liknar inte alls sin tjusiga, unga styvmor. Allt Lolita vill är att vara vacker - åtminstone i sin fars ögon. Han som inte ser henne alls.
Se filmen på Headweb

Regissör: John Sayles
År: 1996
Genre: Drama, Romantik, Western, Mysterium
Lone Star
Titel: Grbavica - Läker tiden alla sår?
Originaltitel: Grbavica
Regissör: Jasmila Zbanic
År: 2005
Grbavica - Läker tiden alla sår?

Marilou Berry, Agnès Jaoui, Jean-Pierre Bacri, Keine Bouhiza, Virginie Desarnauts, Serge Riaboukine, Laurent Grévill, Michele Moretti, Grégoire Oestermann, Julien Baumgartner

Agnès Jaoui, Jean-Pierre Bacri

Drama

Like an ImageLook at Me

Frankrike, Italien
Med i listor: Luleå filmfestival 2005, Stockholm XV Competition
Diskussioner om Se mig  (0 diskussioner)
Kommentarer om Se mig (77 st)
Dele (Anmäl)   1/4 2018
Klanderfritt och välspelat drama med brett innehåll intelligent planterat i karaktärer och manus. Stark betygstrea.
Lilla Blåa Mus (Anmäl)   13/1 2016
Inte stökigare, bråkigare, fladdrigare eller strukturlösare än vilken Woody Allen-film som helst (dvs inte störande, enligt mig). Betydligt mer nyanserade och intressanta karaktärer än i t ex Familjen Bélier (en nyare fransk film om en person med sångbegåvning, i och för sig en komedi), särskilt huvudpersonen och Sylvia (spelad av Jaoui själv), men även sidofigurerna antyds vara komplexa. Bara det att döpa sin dotter till Lolita säger ganska mycket om fadern (och om modern, som endast omnämns i filmen?). Djup nog att vara både underhållande och tänkvärd.
mammene (Anmäl)   24/9 2013
Det hela kändes lite för stökigt och bråkigt och hade ingen riktig struktur, man fladdrade runt lite för mycket. Egenkära och egoistiska män kan bli rätt påfrestande i längden, i och för sig så är ju Jean-Pierre Bacri klippt och skuren för den rollen. Samtidigt fanns det lite djup i det hela det ska erkännas, som människans natur som inte alltid är så trevlig, falskhet!
Sture Stenhög (Anmäl)   24/9 2013
På manusstadiet fanns det nog en del potential här, filmens teman och karaktärer kunde definitivt ha varit intressanta, och är det väl i viss mån nu också. Men jag får samma känsla här som i Jaouis andra filmer, det känns tomt och ytligt, och det saknas själ och detaljtänk. Lite som en polerad såpopera. Jag får känslan att filmen är gjord av nån som inte är speciellt intresserad av filmmediet, alltså i den meningen att Jaoui är intresserad av att få ut sina idéer på film, men inte är intresserad av själva processen. Jag kan ju dock inte backa upp detta med nåt annat än det jag har sett i hennes filmer. Med det sagt så är nog det här iaf den bästa som jag har sett av dessa, den fick mig ändå att fundera lite kring karaktärerna och deras relationer till varandra. Jag skulle heller inte kalla den här filmen för dålig, snarare otillräcklig
WillyV (Anmäl)   27/4 2011
Fin, trovärdig, välspelad, med ett intelligent manus och där de stora gesterna och känslorna sker i undertexten. Subtilt i jämförelse med amerikanska motsvarigheter i genren, njutbart, bitvis mycket bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Se mig