Searching for Sugar Man

Originaltitel: Searching for Sugar Man
Regissör:Malik Bendjelloul
Utgivningsår:2012

Om Searching for Sugar Man:

Dokumentär om en musiker som upptäcktes i Detroit på 60-talet, och väntades bli sin generations absolut största. Istället gick han under jorden, det ryktades till och med om självmord. Ett exemplar av hans album dök dock upp i Apartheidregimens Sydafrika där han blev ett enormt fenomen.

Titel: Benda Bilili!
År: 2012
A Band Called Death
Titel: Marley
Originaltitel: Marley
Regissör: Kevin Macdonald (I)
År: 2012
Marley
Titel: Sämsta bandet ever?
Originaltitel: Sämsta bandet ever?
Regissör: Tom Alandh
År: 2015
Sämsta bandet ever?

Malik Bendjelloul

Dokumentär

Searching for Sugarman, The Only One Who Did Not Know

Storbritannien, Sverige

Recension Searching for Sugar Man

- annihilat0r sätter betyg 5 och skriver:
"Searching for Sugar Man" är en storslagen film, en film som bara måste upplevas på biograf. Jag upplevde den på Sveriges äldsta – Scala – och rysningarna var närvarande under filmens alla 86 minuter. Det var under min gröna tröja, svarta rock och röda halsduk som nakna nyduschade jag sköljde in i den legendariska salongen. Det blev inte sämre av att Ystads tre varmaste själar delade stolraden – min...

Recension av Searching for Sugar Man - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Sverige Topp 50
Diskussioner om Searching for Sugar Man  (1 diskussioner)
Kommentarer om Searching for Sugar Man (269 st)
dafreakish (Anmäl)   3/11 2018
Magnifik historia berättad på ett underbart sätt. Denna "för osannolik för att vara sann"-berättelse är unikt bra i både känslan för huvudpersonen och känslan den förmedlar. Man kan bara sörja att Bendjelloul inte kan göra något mer, en regissör som slets ifrån oss alltför tidigt.
miss_spears (Anmäl)   16/2 2018
En av de bästa dokumentärerna jag sett. Verkligen synd att vi inte kommer få några ytterligare kreationer av Malik.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
En dokumentär av svenske Malik Bendjelloul. Malik berättar en häpnadsväckande historia om sångaren, musikern och låtskrivaren Sixto Rodriquez. Här överträffas dikten av verkligheten med massor. Oscar vinnare i klassen ”Bästa Dokumentär” Verkan av den här filmskapelsen är extremt emotionell
Mysharry (Anmäl)   19/11 2016
Jag har svårt att förstå att han floppade. Mysig feelgood-dokumentär.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Searching for Sugar Man