Selma

Originaltitel: Selma
Regissör:Ava DuVernay
Utgivningsår:2014

Om Selma:

Berättelsen om Dr Martin Luther King Jr:s historiska kamp om rösträtt för afroamerikaner - en farlig och skrämmande kampanj som kulminerade i den episka marschen från Selma till Montgomery, Alabama. Marschen vände den amerikanska opinionen och övertalade president Johnson att år 1965 införa The Voting Rights Act. 2015 är det 50 år sedan detta avgörande ögonblick utspelade sig i medborgarrättsrörelsen.
Se filmen på Viaplay

Originaltitel: Omaret Yakobean
Regissör: Marwan Hamed
År: 2006
Yacoubians hus

David Oyelowo, Tom Wilkinson, Carmen Ejogo, Andre Holland, Stephan James, Wendell Pierce, Colman Domingo, Lorraine Toussaint, Tessa Thompson, Tim Roth, Giovanni Ribisi, Cuba Gooding Jr, Common, Alessandro Nivola, Martin Sheen, Lakeith Stanfield

Paul Webb

Drama, Biografi

Storbritannien, USA

Recension Selma

- Albion1 sätter betyg 4 och skriver:
Selma berättar historien om en av de viktigaste demonstrationerna i Martin Luther Kings karriär på 1960-talet. Han var en förkämpe för lika rättigheter för afroamerikaner men filmen framställer honom inte som ett helgon, utan snarare som en man med svagheter som vem som helst. Vi ser hur oförutsägbart och skrämmande hans liv måste ha varit vid denna tidpunkt. Både han och hustrun drabbades av hotfulla...

Recension av Selma - Läs hela!

Diskussioner om Selma  (0 diskussioner)
Kommentarer om Selma (47 st)
92axha10 (Anmäl)   01:07 25/2
Intressant att det dröjt så här länge innan den här historien filmatiserades. Väldigt välgjord.
abnormal (Anmäl)   19/8 2017
Lugn och ganska långsam, men välspelad och intressant.
supermancover (Anmäl)   7/2 2017
Herregud vilken film. MLK var en häftig person som togs ifrån tellus alldeles för tidigt.
Gordyal (Anmäl)   5/1 2017
Tunga namn i ensemblen är ingen garanti för bra skådespel, men här är det ingen som underpresterar. Mycket bra film om en fantastisk människa. Och knappar trycks det på, och som tittare har jag inget problem att ryckas med i ilskan, i sorgen, i rädslan och, framför allt, i beundran för denne man. Sicket hjärta, sicket driv, sicket civilkurage och sicken karisma han satt inne med, den gode doktorn. Ungefär som Kent Ekeroth fast precis tvärtom. (10/15)
emilstjernholm (Anmäl)   15/11 2016
Oavsett hur viktigt stoff det handlar om tycker jag man kan ställa krav på berättandet. Jag tycker att det finns några transportsträckor helt klart även om ämnet är angeläget och det överlag är välgjort.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Selma
Se filmen