Selma

Originaltitel: Selma
Regissör:Ava DuVernay
Utgivningsår:2014

Om Selma:

Berättelsen om Dr Martin Luther King Jr:s historiska kamp om rösträtt för afroamerikaner - en farlig och skrämmande kampanj som kulminerade i den episka marschen från Selma till Montgomery, Alabama. Marschen vände den amerikanska opinionen och övertalade president Johnson att år 1965 införa The Voting Rights Act. 2015 är det 50 år sedan detta avgörande ögonblick utspelade sig i medborgarrättsrörelsen.
Se filmen på Viaplay

Originaltitel: Omaret Yakobean
Regissör: Marwan Hamed
År: 2006
Yacoubians hus

David Oyelowo, Tom Wilkinson, Carmen Ejogo, Andre Holland, Stephan James, Wendell Pierce, Colman Domingo, Lorraine Toussaint, Tessa Thompson, Tim Roth, Giovanni Ribisi, Cuba Gooding Jr, Common, Alessandro Nivola, Martin Sheen, Lakeith Stanfield

Paul Webb

Drama, Biografi

Storbritannien, USA

Recension Selma

- Albion1 sätter betyg 4 och skriver:
Selma berättar historien om en av de viktigaste demonstrationerna i Martin Luther Kings karriär på 1960-talet. Han var en förkämpe för lika rättigheter för afroamerikaner men filmen framställer honom inte som ett helgon, utan snarare som en man med svagheter som vem som helst. Vi ser hur oförutsägbart och skrämmande hans liv måste ha varit vid denna tidpunkt. Både han och hustrun drabbades av hotfulla...

Recension av Selma - Läs hela!

Diskussioner om Selma  (0 diskussioner)
Kommentarer om Selma (49 st)
asasae (Anmäl)   21:12 9/2
Alltid intressant med historik. Vi behöver påminnas emellanåt. AFör att adrig glömma. Vissa förstår inte varför vi inte ska säga negerboll, för att vi inte förstår hur det var. Respekten, kampen, rättvisan och jämlikheten. "I have a dream..."
Ful_fisk (Anmäl)   21:04 3/2
Ingen dunderfilm, men då och då glänser det till. Rasismen och dess dåd är otäcka, och är det som håller ihop denna något lösa och småröriga film. Hyggligt, främst tack vare den fascinerande grundhistorien och King själv.
92axha10 (Anmäl)   25/2 2018
Intressant att det dröjt så här länge innan den här historien filmatiserades. Väldigt välgjord.
abnormal (Anmäl)   19/8 2017
Lugn och ganska långsam, men välspelad och intressant.
supermancover (Anmäl)   7/2 2017
Herregud vilken film. MLK var en häftig person som togs ifrån tellus alldeles för tidigt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Selma
Se filmen