Serpico

Originaltitel: Serpico
Regissör:Sidney Lumet
Utgivningsår:1973

Om Serpico:

Frank Serpico är polis, men till skillnad från kollegorna vägrar han att ta emot mutor från den organiserade brottsligheten. Något som får hela styrkan att vända sig mot honom.

Titel: French Connection – Lagens våldsamma män
Regissör: Sidney Lumet
År: 1981
Genre: Drama, Kriminalare
Prince of the City

Al Pacino, John Randolph, Jack Kehoe, Biff McGuire, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover, Sal Carollo, Charles White, Ed Crowley, Mildred Clinton, Nathan George, M Emmet Walsh

Waldo Salt, Norman Wexler

Drama, Kriminalare, Biografi

Italien, USA

Recension Serpico

- redaktören sätter betyg 4 och skriver:
En annorlunda ormgestalt Frank Serpico (Al Pacino) jobbar som polis i New York. Som ny i kåren - med obesudlade polisdrömmar om ett samhälle fritt från kriminalitet - har han svårt att handskas med den utbredda korruptionen. Serpico hamnar utanför poliskårens gemenskap då han vägrar acceptera mutor. Han slussar omkring sig själv mellan dem olika distrikten på jakt efter en ärlig poliskår som knappast...

Recension av Serpico - Läs hela!

Diskussioner om Serpico  (0 diskussioner)
Kommentarer om Serpico (185 st)
Bumbi78 (Anmäl)   18/10 2018
En sann klassiker, men som kanske aldrig varit så bra som den velat ge sken av. Pacinos show helt klart och tillsammans med de skitiga 70-talets New York blir det ändå bra på något sätt. Men alla mutpengar och korrumption inom kåren känns inte speciellt engagerande och filmen står och stampar mer än en gång under sina dryga 2 timmar. Se den för Pacino och 70-talet, bry dig mindre om storyn *L*
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Djason (Anmäl)   24/5 2017
Ganska trist historia faktiskt. Visst är den välspelad men också seg.
sawa (Anmäl)   14/8 2015
Bra, fast det märks att den har några år på nacken.
andmoreagain (Anmäl)   14/12 2014
Pacinos klädval som ska förstärka att han är en sån jälva hippie var sannerligen lite väl över the border!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Serpico