Kvinnorna på sjätte våningen

Originaltitel: Les femmes du 6ème étage
Regissör:Philippe Le Guay
Utgivningsår:2010

Om Kvinnorna på sjätte våningen:

Drama som utspelar sig i Paris 1960. Jean-Louis och Suzanne Joubert är inte längre unga. De lever ett stilla medelklassliv i sitt eleganta hem. Deras liv har blivit lite trist, särskilt efter att deras barn är utflugna. Saker och ting verkar roligare på plan sex där den kvinnliga staben av tjänstefolk bor. Dit har just sex nya gästarbetare från Spanien flyttat in. Jean-Louis dras mer och mer till dessa kvinnors värld och framförallt Concepción, en attraktiv medelålders kvinna och ju mer tid han spenderar bland spanjorskorna, desto svårare blir det för honom att återvända till sin lägenhet och leva sitt eget liv.

Titel: The Butler
Regissör: Jean-Pierre Améris
År: 2010
Genre: Komedi, Romantik
Franska nerver

Fabrice Luchini, Sandrine Kiberlain, Carmen Maura, Natalia Verbeke, Lola Duenas, Berta Ojea, Nuria Solé, Concha Galán, Marie-Armelle Deguy, Muriel Solvay, Audrey Fleurot

Philippe Le Guay, Jérôme Tonnerre

Drama, Komedi

Service Entrance, The Women on the 6th Floor

Frankrike
Diskussioner om Kvinnorna på sjätte våningen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kvinnorna på sjätte våningen (23 st)
RustyFilm (Anmäl)   17:10 25/3
Paris i början av 60-talet. Aktiemäklare med neurotisk fru bor och äger nått slags ”lägenhetshotell” av fransk typ. Takvåningen (6 trappor upp) är det livligaste tillhållet i huset. Här bor ett gäng tjänstefolk (spanska kvinnor) och det är trapporna som gäller, hissen är till för herrskapet på nb. Ja detta är miljön som denna komedi utspelas i och handlingen är av typ ”Pompös rik lär av ödmjuk fattig”. Det hela är förutsägbart och segt men ändå lite sevärt.
Fiskjävel (Anmäl)   26/11 2016
Mysig och härlig film med intressanta människoöden. Dock tror jag filmen skulle tjänat på att dra ner på feel-goodkänslan, det gör filmen i sig lite för lättsmält och förutsägbart i min mening. 3+.
AmyTatti (Anmäl)   28/7 2015
Trevlig film, hjärtlig och kul.
sparv (Anmäl)   5/8 2013
Ush. Hela kärlekshistorien kändes oerhört omodern och sunkig. Varför? Filmen hade fungerat utmärkt utan den.
labi (Anmäl)   14/7 2013
Verkar som den här feelgoodrullen delar Sverige... Själv tycker jag den var riktigt skön. Skrattade gott filmen igenom och skådespeleriet är riktigt sprudlande. Som en kombination av Woody Allen och Pedro Almodovar på gott humör.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kvinnorna på sjätte våningen