Seven Blood-stained Orchids

Originaltitel: Sette orchidee macchiate di rosso
Regissör:Umberto Lenzi
Utgivningsår:1972

Om Seven Blood-stained Orchids :

En riktig giallo med en klichéartad mördare i svart rock, svarta handskar och sylvass stillett. Filmens antagonist springer omkring i Italien och har ihjäl vackra kvinnor på löpande band samt lämnar mystiska medaljonger efter sig. Antonio Sabato är mannen i de rutiga kostymerna och tajta byxorna som försöker lösa fallet med medaljongmördaren. Under Sabatos jakt träffar han på heroinhippies, brajbögar och allmänt skumma typer.

Titel: Med spindelns gift
Originaltitel: La tarantola dal ventre nero
Regissör: Paolo Cavara
År: 1971
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Med spindelns gift
Titel: I skräckens klor
Originaltitel: I tre volti della paura
Regissör: Mario Bava
Originaltitel: Letzte Worte
Regissör: Werner Herzog
År: 1968
Last Words

Pier Paolo Capponi, Antonio Sabato, Marisa Mell, Rossella Falk, Marina Malfatti, Claudio Gora, Gabriella Giorgelli, Uschi Glas

Umberto Lenzi, Roberto Gianviti

Thriller

Italien, Västtyskland
Med i listor: Giallo
Diskussioner om Seven Blood-stained Orchids  (0 diskussioner)
Kommentarer om Seven Blood-stained Orchids (19 st)
Punkliv (Anmäl)   5/4 2015
Snyggt foto, dito scenografi och bra musik, som nästan alltid i genren. Håller ett bra tempo och blir aldrig någonsin tråkig, men når heller aldrig några riktigt höga toppar.
ulke666 (Anmäl)   12/2 2012
Umberto tycker även att denna film inte alls är banal som typ alla andra i genren. Dessutom vill han poängtera att han inte härmat Argento genom att låta mördaren vara klädd i svart - han vill bara vara ärlig mot publiken. Nåja, filmen är faktiskt bra.
ketto (Anmäl)   30/1 2012
"A great moment in cinema" - Umberto Lenzi om filmen. Det var också i den här filmen som Lenzi uppfann borren som mordvapen i film. Filmen var väl ok tycker jag, men sticker inte ut i mängden med liknande filmer.
Kriffot (Anmäl)   22/8 2011
Standard giallo som bjussar på endel dekadens och tveksam logik, som sig bör!
Bumbi78 (Anmäl)   17/5 2011
På det hela taget en godkänd giallo som innehöll de flesta klyshorna. Första halvtimman var riktigt bra med fina mord och en bra upptakt med en tuff Sabato. Sedan planar denna ut alldeles för mycket och blir mest en slentriandeckare utan några höjdpunkter - ej heller slutet upplevde jag som något klimax. Snyggt foto, häftiga inredningar och kläder, bra musik, men knappast i toppen av genren.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Seven Blood-stained Orchids