Seven Pounds

Originaltitel: Seven Pounds
Regissör:Gabriele Muccino
Utgivningsår:2008

Om Seven Pounds:

Ben jobbar som skatteutredare och är djupt deprimerad efter sin frus bortgång. Han har svåra skuldkänslor för de misstag som han begått i det förflutna, och funderar på att ta sitt liv. Men först ger han sig ett uppdrag, som involverar sju andra personer.

Titel: Allt för min syster
Regissör: Ron Howard
År: 2001
Genre: Drama, Romantik
A Beautiful Mind

Will Smith, Rosario Dawson, Woody Harrelson, Madison Pettis, Barry Pepper, Michael Ealy, Robinne Lee, Bill Smitrovich, Elpidia Carrillo, Bojana Novakovic, Gina Hecht, Judyann Elder, Tim Kelleher, Steve Tom, Sarah Jane Morris, Dale Raoul, Jack Yang

Grant Nieporte

Drama

Med i listor: Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om Seven Pounds  (0 diskussioner)
Kommentarer om Seven Pounds (442 st)
KyLLo (Anmäl)   20/5 2018
De flesta filmerna med Will Smith tycks vara överskattade. Här spelar han en person som tittarna antagligen ska uppfatta som något av en vardagshjälte. Själv upplever jag honom som hal typ som är svår att ha att göra med. En obehaglig säljartyp som kan verka personlig som för att få något sålt, men varken vill eller kan bli personlig på riktigt. Och filmen som helhet är så förutbestämd och tillrättalagd. Den förutsätter vad tittarna ska tycka och tänka hela tiden genom att följa en beprövad mall. Precis som Hachiko i regi av Lasse Hallström. Visst kan jag tycka att en film är gripande och sorglig, men då är det för att den träffar rätt och jag själv känner det. Upplever jag att filmmakarna planerat vad jag ska känna och precis när jag ska känna det blir det om något bara irritation. Jag kan väl säga så här: Jag förstår vad det är tänkt att man ska tycka om filmen och att andra har köpt det rakt av med tanke på betygen. Men jag tycker jag att den spelar på enkla strängar. Det är upprepande mönster, vilket väl är typiskt för filmer som ska manipulera. Precis som i många andra såna här filmer handlar målet bara om liv och död, lycka och sorg. Faller man inte för bitarna som det är tänkt är det ointressant. Det som sticker ut mest i filmen är väl den dråpliga scenen när han badar. Vill man, kan man skratta gott åt överspelet där. Delar av filmens inledning kunde jag väl köpa, men utvecklingen eller bristen på utveckling håller inte alls. En halvdålig eftermiddagsmatiné, inget mer.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Brouhaha (Anmäl)   12/4 2016
Will gör extremt dumma miner genom hela filmen. Det är lätt att se var ifrån hans son tar efter. Annars är det en bra film. Riktigt tragisk.
Kalasjnikaj (Anmäl)   8/11 2015
Bra film, stundvis seg men bra och snygg samt coolt berättad. Musiken var lite off enligt min smak, men det kanske är meningen.
pamelalundmark (Anmäl)   30/10 2015
Otrolig insats av Will och Rosario.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Seven Pounds