Betyg idag: 1 676 Besökare idag: 5 125

Originaltitel: Se7en
Regissör:David Fincher
Utgivningsår:1995

Om Seven:

De två poliserna Somerset och Mills har att göra med en psykopatisk seriemördare som systematiskt dödar sina offer efter de sju dödssynderna.

Titel: När lammen tystnar
Regissör: Denis Villeneuve
År: 2013
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Prisoners

Brad Pitt, Morgan Freeman, Kevin Spacey, Gwyneth Paltrow, John C McGinley, Richard Roundtree, Richard Schiff, R Lee Ermey, Richard Portnow, Mark Boone Junior, Reg E Cathey, John Cassini, Leland Orser, Michael Massee

Andrew Kevin Walker

Kriminalare, Thriller

Recension Seven

- 100tonvalspäck sätter betyg 5 och skriver:
Detta är ingen film med en grundstory, några viktiga karaktärer, några som fyller ut och lite småscener som bara finns där. Detta är ett verk där allting är hjärtat, där allt är den där viktiga nerven som pulserar igenom minsta lilla förändring i scenerierna eller karaktärernas uttryck. Det här är den filmen där inget är oviktigt, där inget lämnas åt slumpen, där inget bara finns där, det här är filmen...

Recension av Seven - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmfestival i Boden april 2004, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Skräck och sånt, Thriller Top 50
Diskussioner om Seven  (0 diskussioner)
Kommentarer om Seven (1304 st)
Pi-R (Anmäl)   20:39 8/12
Stilbildande film som håller, trots att den 25 år senare känns mindre unik. Regi och skådespel sitter där det ska (även om jag faktiskt tycker Pitt ännu inte nåt upp till kommande höjder). Nittiotalsscenografin och -fotot är snyggt, om än latt att datera... Manuset hade i mina ögon tjänat på lite mindre snaskiga detaljer och lite mer polisrealism, men jag tillstår också att det är en smaksak. Oavsett det så är finalen fortfarande råstark, och fyran aldrig hotad.
Zarquon (Anmäl)   00:00 18/6
Väldigt stilsäker seriemördarthriller, men för mig var den inte särskilt mångbottnad eller tänkvärd utöver det. Bara lite mer mörk, grotesk, och välgjord än de flesta.
Rai (Anmäl)   10:02 23/1
Överskattad, men funkar till en 3:a.
Nalleman (Anmäl)   12:09 3/1
Mycket bra!
Pingstpastorn (Anmäl)   20/8 2017
Definitivt Finchers bästa film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Seven