Seven

Originaltitel: Se7en
Regissör:David Fincher
Utgivningsår:1995

Om Seven:

De två poliserna Somerset och Mills har att göra med en psykopatisk seriemördare som systematiskt dödar sina offer efter de sju dödssynderna.

Titel: När lammen tystnar
Regissör: Denis Villeneuve
År: 2013
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Prisoners

Brad Pitt, Morgan Freeman, Kevin Spacey, Gwyneth Paltrow, John C McGinley, Richard Roundtree, Richard Schiff, R Lee Ermey, Richard Portnow, Mark Boone Junior, Reg E Cathey, John Cassini, Leland Orser, Michael Massee

Andrew Kevin Walker

Kriminalare, Thriller

Recension Seven

- Henkan sätter betyg 1 och skriver:
I "Seven" blir vi presenterade för obeskrivliga mord, det ena mer brutalt än det andra. En person blir tvångsmatad och äter tills hans magsäck spricker och spaghetti rinner ut ur näsan på honom, en kvinna får sitt könsorgan piercat av en kniv, och en familjeman skär av ett pund kött från sin misshandlade kropp. Allt detta utspelar sig i en storstad där evigt mörker och regn fördunklar invånarnas trista...

Recension av Seven - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmfestival i Boden april 2004, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Skräck och sånt, Thriller Top 50
Diskussioner om Seven  (0 diskussioner)
Kommentarer om Seven (1303 st)
Zarquon (Anmäl)   00:00 18/6
Väldigt stilsäker seriemördarthriller, men för mig var den inte särskilt mångbottnad eller tänkvärd utöver det. Bara lite mer mörk, grotesk, och välgjord än de flesta.
Rai (Anmäl)   10:02 23/1
Överskattad, men funkar till en 3:a.
Nalleman (Anmäl)   12:09 3/1
Mycket bra!
Pingstpastorn (Anmäl)   20/8 2017
Definitivt Finchers bästa film.
Nalland (Anmäl)   9/2 2017
Bara själva temat i sig är både tacksamt och poteniellt att bygga kring. För att inte tala om hur igenkännande och applicerbart det är på människan - oavsett tidsålder. Att religionen (katolicismen) redan på medeltiden lade beslag på dessa kardinalsynder, som en kompass över människans återhållsamhet, är mer än förståeligt då dessa synder är mänskliga tillkortakommanden. Således ett lättanvänt instrument att kontrollera människan och hennes drivkrafter. Superbia (högmod), avaritia (girighet), luxuria (lust), invidia (avund), gula (frosseri), ira (vrede), acedia (lättja). I filmen kreativt beskrivet i tur och ordning i form av; frosseri, girighet, vrede, lättja, lust, högmod, avund. Den är med inte allt för stora medel enormt tilltalande i sitt dunkel, ett bra samspel Pitt och Freeman emellan och Paltrow/Freeman och givetvis vändningen slutet har att påvisa. En av personliga favoriterna, mycket tack vare just Morgan Freeman och budskapet som löper.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Seven