Sex & Lucia

Originaltitel: Lucía y el sexo
Regissör:Julio Medem
Utgivningsår:2001

Om Sex & Lucia:

Lucía jobbar som servitris i centrala Madrid. Efter att hon mist sin pojkvän, flyr hon till en avlägsen ö som han ofta berättat om för henne. Där träffar hon Carlos och Elena, som även de kommit till ön för att fly från sina personliga tragedier. Helt ovetande om sambandet är de alla tre sammanlänkade genom Lorenzo. Allteftersom Lucía får reda på mer om sina rumskamraters tidigare liv, börjar hon sakta komma ihåg boken som Lorenzo skrev på, en berättelse om en resa in i ett mörkt förflutet, som till slut framkallade hans svåra depression. Gränserna mellan fiktion och verklighet börjar sakta suddas ut...

Titel: Lila Says
Regissör: Arthur Penn
År: 1976
Genre: Western
Missouri Breaks

Paz Vega, Tristán Ulloa, Najwa Nimri, Daniel Freire, Elena Anaya, Silvia Llanos, Diana Suárez, Javier Cámara, Juan Fernández, Charo Zapardiel

Julio Medem

Drama, Romantik

Sex och Lucia

Spanien, Frankrike

Recension Sex & Lucia

- weng-weng sätter betyg 3 och skriver:
Julio Medem ligger sedan tidigare bakom filmer som Kossor och Den röda ekorren. Det var filmer med en varm och underlig humor och med en ofta underliggande sexuell kraft. Den här gången har Medem lyft det erotiska temat så pass långt fram i berättelsen att det t.o.m. fått en plats i titeln. Vi möter två kvinnor och en man, förenade av överlappande öden. Lucias halvslasiga författare till pojkvän...

Recension av Sex & Lucia - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2002, Norrköping Filmfestival Flimmer 2008
Diskussioner om Sex & Lucia  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sex & Lucia (121 st)
Dele (Anmäl)   12/1 2018
Här finns talang, fina bildkompositioner och unga kvinnor i fladdrande klänningar som vagt döljer brösten, allt inbakat i en melankolisk stämning. Säkert njutbart om en faller för det. För min del så är detta en målning vars verklighetsnära ambitioner skapar osannolikheter som gör att den faller platt.
Sarakin76 (Anmäl)   16/12 2017
Så den på nytt i dag. Man må se den to ganger då blir det lett å følge med. Hvilken sterk, tragisk og fin fortelling det er. Femmeren er soleklar nå.
Sarakin76 (Anmäl)   16/12 2017
Slutten høyer filmen fra en treer til en meget sterk firer. Men femmer blir det ikke denne gangen. Hovedrolleinnehaverne har fantastisk utstråling.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
En vacker, outgrundlig och originell film av Julio Mendem som balanserar nära porno gränsen (utan att kliva över). Historien berättas på ett intressant men svårt sätt med tvära kast fram och tillbaks i tiden. Lorenzo i filmen säger att hans roman har ett hål i mitten där man kan falla ner och börja om från början. Pas Vegas som spelar Lucia gör i alla fall en mycket bra prestation. Fotot är skickligt och ovanligt (med en hel del ljus trixande)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sex & Lucia