Shadow of the Vampire

Originaltitel: Shadow of the Vampire
Regissör:E Elias Merhige
Utgivningsår:2000

Om Shadow of the Vampire:

Den berömde F.W. Murnau håller på att spela in "Nosferatu" i östeuropa. Han har bestämt sig för att detta skall bli den mest autentiska filmen någonsin. Murnau har därför anlitat en verklig vampyr vid namn Max Schreck i titelrollen. Inför sina förskräckta medarbetare förklarar regissören dennes egendomliga uppförande med att han är den främste av en ny sorts skådespelare, skolad av självaste Stanislavskij! Om Schreck spelar sin roll så autentiskt som Murnau vill - och lägger band på sina dolda lustar under inspelningen - skall han som belöning få filmens hjältinna och stjärna, den oemotståndligt vackra Greta.

Titel: Nosferatu
Regissör: Jim Jarmusch
År: 1999
Genre: Drama, Kriminalare
Ghost Dog – Samurajens väg

John Malkovich, Willem Dafoe, Udo Kier, Cary Elwes, Catherine McCormack, Eddie Izzard, Aden Gillett

Steven Katz

Drama, Komedi, Skräck

Storbritannien, USA, Luxemburg

Recension Shadow of the Vampire

- Karatehunden sätter betyg 4 och skriver:
Shadow of the Vampire handlar om filminspelningen av den klassiska stumfilmen Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens från 1922. Det har länge cirkulerat rykten kring denna filminspelning, så ämnet är tacksamt. Skådespelaren Max Schreck sågs nämligen bara på inspelningsplatsen som karaktären Count Orlock med tillhörande make-up. I denna film är Max Schreck dock en vampyr på riktigt som regissören...

Recension av Shadow of the Vampire - Läs hela!

Med i listor: Vampyrer – filmtipsarnas val
Filmnummer: 1937
Diskussioner om Shadow of the Vampire  (0 diskussioner)
Kommentarer om Shadow of the Vampire (216 st)
picklessmulan (Anmäl)   16:36 24/2
Annorlunda och bra
Rai (Anmäl)   19/10 2018
Såg den här på bio förlägne sen, ville bara lämna biosalongen!!!
BrutusBeefcake (Anmäl)   11/12 2017
Denna har jag velat se sedan jag som liten knatte bläddrade i Shells gratis hyrfilmstidning "Nöjesvärlden" för 17 år sedan och har sedan dess byggt upp denna filmen i mitt huvud som en otroligt stämningsfull thriller, med 17 års uppbyggnad så blev jag däremot väldigt besviken, aldrig spännande och trots att Malkovich, Kier och till viss del Defoe är lysande är det svårt att säga det om övriga inblandade. Sedan är de sista 20 vansinningt dåliga och det kändes som manusförfattarna tappade greppet helt. Det här var trist och kanske det hade varit bättre att låta mina små fragment av nyfikenhet från barndomen bevarats. Men nu är den äntligen sedd får man väl ändå säga. (4/15)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Hejochhå (Anmäl)   31/12 2014