Shakespeare in Love

Originaltitel: Shakespeare in Love
Regissör:John Madden
Utgivningsår:1998

Om Shakespeare in Love:

Unge Will Shakespeares hemliga romans med vackra Lady Viola har botat honom från hans skrivkramp. Nu flödar orden som aldrig tidigare, inspirerat och passionerat! Men det är två saker han måste veta om sin nya kärlek: hon är bortlovad till en annan - och hon har klätt ut sig till man för att kunna spela huvudrollen i Wills senaste pjäs.

Titel: Anonym
Regissör: Shekhar Kapur
År: 1998
Genre: Drama, Romantik
Elizabeth

Joseph Fiennes, Gwyneth Paltrow, Geoffrey Rush, Tim McMullen, Tom Wilkinson, Judi Dench, Martin Clunes, Antony Sher, Imelda Staunton, Colin Firth, Ben Affleck, Nicholas Le Prevost, Jim Carter, Steven O'Donnell

Marc Norman, Tom Stoppard

Drama, Komedi, Romantik

USA, Storbritannien

Recension Shakespeare in Love

- anonym skriver:
Ett sorgset och glatt snyft-drama/komedi om Will Shakespeare som är kär. Han har tappat skrivförmågan, men efter att ha sett "herr Kent" (som egentligen är en kvinna) flöder ideerna fram för mästare Shakespeare. Han har blivit kär i unge Kent och hon har blivit förälskad i honom. Men unge Kent är bortgift med ett rikitg svin och deras kärlek blir omöjlig. Ett typiskt snyftdrama med två mycket...

Recension av Shakespeare in Love - Läs hela!

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Shakespeare in Love  (0 diskussioner)
Kommentarer om Shakespeare in Love (403 st)
Pi-R (Anmäl)   17/12 2018
Mycket här är värt högre betyg; inte minst manus, vars parafraser, blinkningar, referenser, och hyllningar till teatervärden, Shakespeares produktion, och engelsk kulturhistoria, gör att filmen är värld såväl att se som att se om. Å andra sidan kan jag inte bli vän med regin – att filmen växlar mellan komedi och tragedi är i sig inte ett problem (inte minst inräknat dess tematik) men när vissa av skådespelarna enbart spelar på humor och andra alltför mycket på sitt tyngre register, så blir slutresultatet väldigt splittrat – i andra händer än John Maddens så hade detta dock kunnat bli nästan hur bra som helst. Du blir det en trea, som sträcker på sig lite extra tack vare musik och kostym.
Dele (Anmäl)   8/10 2018
En inspirerad, proffsig, svulstig, kärleksfull, lättsam, hårdsminkad och varm underhållningsprodukt.
bnw (Anmäl)   8/8 2018
3+. Lättsammare än jag väntat mig, aningen för flamsig. Geoffrey Rushs karaktär är klart intressant, rätt mycket Barbossa fast med lågstatus. Scenografin är fantastisk.
erosagape (Anmäl)   13/1 2018
Början gjorde mig förskräckt men med kärlekshistorian i full gång smalt jag men filmen lyckades bara nästan frammana en tår så full pott får den inte.
Filmfantast86 (Anmäl)   16/10 2017
trist