Shanghaiexpressen

Originaltitel: Shanghai Express
Regissör:Josef von Sternberg
Utgivningsår:1932

Om Shanghaiexpressen:

I inbördeskrigets Kina lever den engelska kurtisanen Shanghai Lily på sin skönhet och intelligens. Lily och en brokig skara västerlänningar beger sig med tåg från Peking till Shanghai. På vägen stoppas tåget av kinesiska rebelltrupper.

Titel: Kinesflickans hämnd
Originaltitel: Morocco
Regissör: Josef von Sternberg
År: 1930
Marocko

Marlene Dietrich, Clive Brook, Anna May Wong, Warner Oland, Eugene Pallette, Lawrence Grant, Louise Closser Hale, Gustav von Seyffertitz, Emile Chautard

Jules Furthman

Drama, Romantik, Äventyr

Diskussioner om Shanghaiexpressen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Shanghaiexpressen (22 st)
Mr Praline (Anmäl)   5/11 2015
Den här var sådär, tycker att berättelsen står och stampar för länge i romansen mellan Dietrichs och Brooks karaktärer. Båda älskar varandra men är för coola för att berätta det för varandra så berättelsen kommer ingen vart. Filmens antagonist var verkligen inte bra, men det vägdes upp lite hur gritty ändå filmen kändes. Den är gjord på 30 talet och man får se när personer blir huggna i ryggen med kniv utan att klippa bort. Den exotiska känslan fanns där och det var en snygg studio-uppbygg miljö. 2/5 i betyg.
Krille80 (Anmäl)   5/1 2015
Detta var en trevlig filmupplevelse där mitt fokus och koncentration nästan helt uteslutande fastnade på Marlene Dietrich. Hon är helt hypnotiserande vacker och levererar här något av de absolut bästa jag har sett från henne. Ärligt talat så lyftes hon i mina ögon genom denna prestation några steg högre i min aktning för henne. Hon har verkligen denna film i sin hand. Filmen i övrigt är lättsam och popcornaktig(inget fel med det men saknar lite kraft). Fotot är snyggt liksom scenografin. 3+
JimCarrey (Anmäl)   28/11 2012
gäääääääääääääsp
NtoNW (Anmäl)   1/4 2012
Kul att se denna pärla, med den bästa rollprestationen av Marlene Dietrich (efter Touch of Evil, förstås). Men framförallt för att svensken Warner Oland år en framträdande roll här. Denne förbigångne skådespelare borde faktiskt plockas fram, tillsammans med Greta Garbo och Ingrid Bergman, som svensk filmexports största från de tidiga årtiondena.
Virrpanna (Anmäl)   1/11 2011
Helt okej film, jag gillar inte Marlene Dietrich så värst mycket. Men filmen var så bra som man kan tycka att den ska vara.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Shanghaiexpressen