Sherdil

Originaltitel: Sherdil
Regissör:David Flamholc, Gita Mallik
Utgivningsår:1999

Om Sherdil:

Sherdil handlar om Sanna, en fjortonårig tjej och arabhingsten Sherdil. Sanna önskar sig en egen häst. Av en slump hamnar hon i ett stall där det står en arabhäst i karantän. Hästarna är en gåva från ett annat land till den svenska staten som dock beslutar att hästarna ska slaktas. Sanna räddar den vackraste hästen från slakt och de gömmer sig i ett övergivet torp mitt i skogen. Snart letar inte bara föräldrar och kamrater efter dem, utan även den svenska militären och polisen.

Titel: Zoo
År: 2004
Genre: Drama, Äventyr, Mysterium
Film nr.: 19347
Kyrkogårdsön

Marika Lagercrantz, Tord Peterson, Suzanne Reuter, Björn Granath, Fredrik Dolk, Robbie Baines, Hanna Alström, Rebecka Liljeberg, Sebastian Hulthén, Barbro 'Babben' Larsson, Claes-Göran Turesson, Jonte Halldén

Gita Mallik

Familjefilm

Sverige

Recension Sherdil

- Pollifaxen sätter betyg 1 och skriver:
Historien om Sanna, spelad av Rebecca Liljerberg, som räddar en arabhingst från att bli slaktad. Hon gömmer hästen vid ett gamalt torp där hon sedan försöker bättra på sina ridkunskaper. För regin står David Flamholc och Gita Mallik men om jag hade gjort denna film skulle jag inte stå för någonting. Sherdil bygger upp en felaktig bild av hästar och hästmänniskor och får dem att framstå som rena...

Recension av Sherdil - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Sämsta 250
Diskussioner om Sherdil  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sherdil (177 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   12/11 2016
Jag har inte sett den här filmen sen början av 00-talet men jag minns den fortfarande. Trots att jag inte var ens det minsta intresserad av hästar på tiden (vilket jag inte är nu heller för den delen) så var det ändå en av mina favoriter. Kan absolut tänka mig att se om den.
Krille80 (Anmäl)   9/12 2014
Ibland ser man film av anledningar som inte har det minsta med vad filmen handlar om. När såg denna film för många år sedan så var det för att Rebecka Liljeberg var med i den. Jag gillade verkligen "Fucking Åmål" och var då intresserad av skådespelarna. Denna film är söt och naiv men också toftig(speciellt dialogen) och brister i produktionen. 1+
Sarakin76 (Anmäl)   23/9 2013
Utrolig dårlig lagd. Prøver å skape noen form for "Brødrene Løvehjerte" med torpet i skogen. Det blir mest til å le. Nei en enere får det bli.
Korben_Dallas (Anmäl)   15/8 2013
Får en 2:a för dem nostalgiska disco sekvenserna å självklart spy scenen, samt kameraarbete å musiken. För övrigt suger den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sherdil