Sherlock Holmes och fallet med silkesstrumpan

Originaltitel: Sherlock Holmes and the Case of the Silk Stocking
Regissör:Simon Cellan Jones
Utgivningsår:2004

Om Sherlock Holmes och fallet med silkesstrumpan:

Sherlock Holmes återvänder för första gången sedan han drog sig tillbaka som detektiv till Londons gator. Han blir motvilligt engagerad i jakten på en seriemördare som dödar vackra tonårsflickor från fina familjer - de stryps med silkesstrumpor.

Titel: Sherlock Holmes
Originaltitel: Sherlock Holmes
Regissör: Albert Parker
År: 1922
Genre: Drama, Mysterium, Stumfilm
Sherlock Holmes
Titel: Poirot: Gropen
Originaltitel: Poirot: The Hollow
Regissör: Simon Langton
Regissör: Gregory Jacobs
År: 2004
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller
Criminal

Rupert Everett, Ian Hart, Jonathan Hyde, Eleanor David, Helen McCrory, Neil Dudgeon, Julian Wadham, Penny Downie, Michael Fassbender, Perdita Weeks, Nicholas Palliser, Anne Carroll, Christine Kavanagh, Rachel Hurd-Wood

Allan Cubitt

Drama, Kriminalare, Mysterium

The Return of Sherlock Holmes

Storbritannien
Med i listor: Sherlock Holmes
Diskussioner om Sherlock Holmes och fallet med silkesstrumpan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sherlock Holmes och fallet med silkesstrumpan (21 st)
peterclash (Anmäl)   19/4 2014
Inte bästa Holmesgestaltningen men en bra Holmesfilm.
Terran (Anmäl)   10/2 2014
Är inte supernöjd med Rupert Everett som Holmes. Däremot så gillade jag Dr. Watson, och så är det ju kul att Fassbender är med som en gestalt vi är vana att se honom vid det här laget; obehagligt äckel (vilket han fixar lika bra som vanligt)
Cftbl (Anmäl)   14/6 2011
Äh. Jag gillar Rupert Everett men det är för mycket långa närbilder på hans anemiska dandyansikte, och för mycket hysteriska stråkar titt som tätt. De andra karaktärerna, med undantag för Fassbenders, är ointressanta och på det hela taget är det en nedslående tolkning av ett Holmes-fall.
ledsenpirat (Anmäl)   13/8 2010
Mycket underhållande. och Rachel Hurd Wood.
Satai (Anmäl)   14/4 2009
Helt ok variant av Holmes. Rupert Everett är förvisso inte Jeremy Brett, men är helt klart godkänd. Filmen betar av en hel del Holmes-stapelvaror, som hans förhållande till Watson, Lestrade, kvinnor osv. Miljöerna är välarbetade och storyn bra men inget utöver det vanliga. Lite anakronistiskt känns dock Watsons amerikanska fästmö, hennes framställning av sexualbrottslingar och Holmes följande "profiling" av brottslingen. Att sen Holmes tar kokain under fallets gång bryter av ordentligt med ursprungsberättelserna där han bara använder det för att råda bot på tråkigheten när han inte har ett fall. En klar trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sherlock Holmes och fallet med silkesstrumpan