Sherlock Holmes

Originaltitel: Sherlock Holmes
Regissör:Albert Parker
Utgivningsår:1922

Om Sherlock Holmes:

Sherlock Holmes och doktor Watson möter ärkefienden professor Moriarty i stumfilmsversion med John Barrymore som den berömde detektiven.

Titel: Sherlock Holmes och fallet med silkesstrumpan
Originaltitel: Sherlock Holmes and the Case of the Silk Stocking
Regissör: Simon Cellan Jones
År: 2004
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium
Sherlock Holmes och fallet med silkesstrumpan

John Barrymore, Roland Young, Carol Dempster, Gustav von Seyffertitz, William Powell, Louis Wolheim, Percy Knight, Hedda Hopper, Peggy Bayfield, Margaret Kemp, Anders Randolf, Robert Schable, Reginald Denny, David Torrence, Robert Fischer

Earle Browne, Marion Fairfax

Drama, Mysterium, Stumfilm

Med i listor: Sherlock Holmes
Diskussioner om Sherlock Holmes  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sherlock Holmes (2 st)
ekman (Anmäl)   12/4 2017
Det finns ett ganska stort antal överlevande Sherlock Holmes-stumfilmer, inklusive ett par långfilmer. Denna är dock helt klart den mest spridda.
Daniel Mott (Anmäl)   16/2 2009
Sherlock Holmes är den enda stumfilmen om den kända detektiven med samma namn som överlevt. Den återfanns på sjuttiotalet och släpptes sedermera på video. Holmes anlitas här av prins Alexis, som står oskyldigt anklagad för att ha stulit en större summa pengar, något som egentligen den ökände skurken Moriarty står bakom. Mycket mer handling än så står inte att finna och det hela känns mest som en lång transportsträcka med murrig och mörk bild samt trista skrivmaskinsintertitles som blir ganska tröttsamma att läsa efter en stund. Dessutom består det musikaliska ackompanjemanget av slumpmässig klassisk musik som passar rätt illa. Det är lite synd att detta är den enda stumma adaptionen som överlevt, men de många välkända skådespelaransiktena och det faktum att jag sett sämre gör att betyget blir en tvåa.