Shine

Originaltitel: Shine
Regissör:Scott Hicks
Utgivningsår:1996

Om Shine:

Historien om en lysande ung pianist vars förhållande till sin far driver honom till mental sjukdom.

Titel: Min vänstra fot
Originaltitel: In the Name of the Father
Regissör: Jim Sheridan
År: 1993
I faderns namn

Lynn Redgrave, Geoffrey Rush, Armin Mueller-Stahl, John Gielgud, Sonia Todd, Googie Withers, Noah Taylor, Nicholas Bell, Alex Rafalowicz, Randall Berger, Chris Haywood

Jan Sardi

Drama, Romantik, Biografi

Australien

Recension Shine

- soderbaum sätter betyg 4 och skriver:
Shine är en dramatisk men samtidigt en varm berättelse om en mycket märkvärdig livshistoria. Handlingen griper verkligen tag i en och presenterar en ytterst ovanlig protagonist vars mentala tillstånd är en tung börda men som vägs upp av en oemotståndlig charm och en fantastisk musiktalang. Geoffrey Rush gör ett alldeles fantastiskt jobb som den schizofrena David Helfgott, en roll han sedan fick...

Recension av Shine - Läs hela!

Med i listor: People's Choice Award i Toronto, Riktiga musiker
Diskussioner om Shine  (0 diskussioner)
Kommentarer om Shine (138 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Det här är en hänförande bra film på en fantastisk och sann historia om den Australiensiske pianisten David Helfgott. Focus är på besatthet och psykisk kollaps. Skådespeleri insatserna är bra rakt igenom. Bra foto. Bra regi.
Stygga-Vargen (Anmäl)   13/8 2016
Musiken är väldigt bra men i övrigt är filmen inte mycket att hänga i granen. Allt känns väldigt överdrivet och karaktärerna känns hämtade direkt från Family Guy. Huvudrollsinnehavarna spelar över. Väldigt svag 2:a.
spiel mit mir (Anmäl)   17/10 2015
Såg den för några år sen och Geoffrey Rush blev då en av mina favoriter! Kärleken har bestått, men filmen är nog värd en omtitt?
Qhunden (Anmäl)   14/2 2015
Suck och stön! Pretentiöst melodrama enligt "konstens" alla regler och med särskilt tacksamt stoff. Missanpassat geni med psykisk sjukdom OCH taskig farsa: ka-ching $$$! Se den om killen med chokladfabriken istället - eller nån annan av dom hundra miljarder föregångarna. Förutsägbart och utan finess, vrider på alla möjliga kranar utan känsla för detaljer. Estetiken är platt, ljussättningen är extremt tydlig "som att det bara är att ställa lampan var som helst", foto och struktur enligt filmskolemall. Tafflig regi med påtagligt överspel, relationer utan djup och ett helt enormt gap mellan Helfgotts olika åldrar (och plötsligt är han schizofren eller vad ska det likna?) - medan mamman och pappan inte åldras en dag. Jag gillar Rushs prestation men det är synd att han inte fick göra den i en annan film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Shine