Shogun

Originaltitel: Shogun
Regissör:Jerry London
Utgivningsår:1980

Om Shogun:

Lotsen John Blackthorn förliser efter en hård storm i Japan, efter att ha seglat runt Sydamerikas spets. Sakta tar han sig upp i den japanska hierarkin.

Titel: Den siste samurajen
Regissör: J Lee Thompson
År: 1961
Genre: Drama, Action, Äventyr, Krig
Kanonerna på Navarone

Richard Chamberlain, Toshirô Mifune, John Rhys-Davies, Alan Badel, Damien Thomas, Yôko Shimada, Furankî Sakai

Eric Bercovici

Drama, Action, Äventyr, Krig, Mini-serie

USA, Japan

Recension Shogun

- niebaotan sätter betyg 4 och skriver:
Succéförfattaren James Clavell tillbringade över 3 år i Japanernas ökända fångläger "Changi" i Singapore under andra världskriget. Händelserna där blev grunden för hans första novell vid namn King Rat. Han är också ansvarig för att ha skrivit den folkkära Tai Pan. Men vad han är mest känd för är förmodligen den novell som senare kom att bli världens populäraste miniserie, och förmodligen den mest betydelsefulla,...

Recension av Shogun - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Action Top 50, Krig Top 50, Mini-serie Top 50
Diskussioner om Shogun  (0 diskussioner)
Kommentarer om Shogun (114 st)
BrutusBeefcake (Anmäl)   6/3 2018
Så där perfekt gjord för att fly till under långa vintrar som vägrar ta slut, här kan man drömma sig bort till gamla feodala Japan och allt politiskt rävspel, samuraiheder, ninjor och seppukus som hörde tiden till. Händer kanske inte så mycket för en 9 timmar lång film, men det är så perfekt gjort det som är, så det spelar inte så mycket roll. En fröjd att titta på och leva sig in i, samtidigt lär man sig tillräckligt mycket japanska för att klara sig som turist och Shogun känns som en bra start för nybörjare som vill lära sig lite mer om den gamla kulturen. (11/15)
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
Barneyk (Anmäl)   12/3 2017
Tyckte den var fantastisk när jag såg den som liten, har låtit bli att betygsätta då jag funderat på att se om den, men när jag sett klipp ifrån den idag så har den inte åldrats så väl som jag hade hoppats så har ingen större lust att se om faktiskt. Så det får bli en stark trea baserat på minnen och klipp.
Krille80 (Anmäl)   9/11 2014
Kultserien med Richard Chamberlain. Bra långkörare, något taskiga skådespelare ibland men det spelar ingen roll. Detta är en underbar och vacker berättelse som kan ge en chans. 3+
Tolkana (Anmäl)   14/5 2013
Richard Chamberlain är en fruktansvärd skådis, och han förstör mycket av denna miniserie genom att vara alltigenom irriterande och platt. Som tur är vägs det bort av att alla andra skådisar är riktigt bra. Sen syns det inte hur ful Richard är genom att han har skägg. Min favorit var dock Mariko som är en sådan fruktansvärt bra karaktär att det är så tråkigt att hon fick en sådan dålig motspelare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Shogun