Betyg idag: 1 322 Besökare idag: 5 062

Originaltitel: Manbiki kazoku
Regissör:Hirokazu Koreeda
Utgivningsår:2018

Om Shoplifters:

En fattig japansk familj som hankar sig fram på tillfälliga jobb och lågbetalda löner tvingas till snatteri för att få det att gå runt. Vid ett tillfälle stöter de på en flicka som de efter vissa omständigheter bestämmer sig för att rädda undan sitt öde och helt enkelt adoptera henne. Efter att hon anmälts försvunnen börjar polisen söka efter flickan.

Lily Franky, Kirin Kiki, Sakura Andô, Sôsuke Ikematsu, Mayu Matsuoka, Moemi Katayama, Akira Emoto, Kengo Kôra, Jyo Kairi

Hirokazu Koreeda

Drama

Japan
Med i listor: Guldpalmer, Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om Shoplifters  (0 diskussioner)
Kommentarer om Shoplifters (2 st)
KimEkberg (Anmäl)   14:39 12/11
I grunn och bunn är det kollektivistiskt socialrealistiska rart såväl som realistiskt, men filmmusiken ger till känna att filmen har en annan självbild än den blick jag tittar med. Händelseutvecklingen såväl som dess könsroller lämnar övrigt att önska, och filmen är på tok för cinematiskt icke-visionär för att man riktigt ska ryckas med.
ernils_l (Anmäl)   16:19 19/6
Ganska förutsägbar, men oerhört varm och fantastiskt välspelad film! Som ofta i Koreedas filmer utmärker sig barnskådespelarna, tjejen som spelar fyraåringen är helt otrolig. Stark 4:a!