Shoplifters

Originaltitel: Manbiki kazoku
Regissör:Hirokazu Koreeda
Utgivningsår:2018

Om Shoplifters:

En fattig japansk familj som hankar sig fram på tillfälliga jobb och lågbetalda löner tvingas till snatteri för att få det att gå runt. Vid ett tillfälle stöter de på en flicka som de efter vissa omständigheter bestämmer sig för att rädda undan sitt öde och helt enkelt adoptera henne. Efter att hon anmälts försvunnen börjar polisen söka efter flickan.

Lily Franky, Sakura Andô, Mayu Matsuoka, Jyo Kairi, Miyu Sasaki, Sôsuke Ikematsu, Yûki Yamada, Moemi Katayama, Daisuke Kuroda, Kazuaki Shimizu, Izumi Matsuoka, Katsuya Maiguma, Hajime Inoue, Aju Makita, Kirin Kiki, Yôko Moriguchi, Akira Emoto, Kengo Kôra

Hirokazu Koreeda

Drama, Kriminalare

Japan
Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Shoplifters  (0 diskussioner)
Kommentarer om Shoplifters (19 st)
DYV (Anmäl)   13:37 18/7
Lång startsträcka för att komma in i handlingen. Dock premieras tittare som är på tårna och fångar upp detaljer som ger förklaringar till filmen storyline. Det finns ett djup och många bottnar som kan tolkas och analyseras vilket gör att filmen efterlämnas ett starkt avtryck. Tekniskt snyggt filmad och dynamiskt välfungerande i så tillvida att komisk inslag finns som blandas upp med tyngre frågor kring livsfilosofi på ett autentiskt sätt.
BarryHero (Anmäl)   10:54 14/4
Långsamt berättat men en film som för tankarna till gamle klassiske Ozu. Välskriva karaktärer som man inte vet var man har förrän filmens slut. Blev för övrigt oerhört sugen på nudelsoppa under filmens gång.
erosagape (Anmäl)   17:34 17/3
Bra och gripande om familjen som liksom vittrar sönder. Lilla huset bland höghusen fick mig att minnas (koldioxidöverkompenserade) besök i Tokyo, för så kan det verkligen se ut där.
Catapilla (Anmäl)   12:30 17/3
Som Dardennes, fast sämst.
Barneyk (Anmäl)   11:40 26/2
Riktigt bra och fin film. Vissa scener gör mig verkligen tårögd och filmen känns verkligen levande och karaktärerna på riktigt, även om dom känns lite lätt karikatyrartade. Sån värme i dom skapade familjebanden men också en kylig cynism. Filmen lämnar mig med så mycket känsla för karaktärerna och deras öden och jag vill verkligen veta hur det går för dom. Riktigt bra, ganska stark fyra och en av årets bästa filmer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Shoplifters