Short Cuts

Originaltitel: Short Cuts
Regissör:Robert Altman
Utgivningsår:1993

Om Short Cuts:

Short Cuts, vilken bygger på en novellsamling av Raymond Carver, är ett collage av karaktärer och intriger. Någon huvudhistoria finns inte, utan en mängd handlingar löper parallellt, och griper ibland tag i varandra. Den gemensamma nämnaren är att allt utspelar sig i olika delar av Los Angeles.

Titel: Magnolia
Originaltitel: The Safety of Objects
Regissör: Rose Troche
År: 2001
Suburbia

Andie MacDowell, Matthew Modine, Anne Archer, Lili Taylor, Madeleine Stowe, Tim Robbins, Jennifer Jason Leigh, Julianne Moore, Peter Gallagher, Fred Ward, Jack Lemmon, Robert Downey Jr, Frances McDormand, Lily Tomlin, Bruce Davison, Tom Waits, Chris Penn

Robert Altman, Frank Barhydt

Drama, Komedi

Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Short Cuts  (0 diskussioner)
Kommentarer om Short Cuts (203 st)
Hypostas (Anmäl)   22/2 2016
En lång och seg film, med alldeles för många extrema händelser för att det ska kännas särskilt trovärdigt. Vissa fina scener finns och det kryllar av duktiga skådisar, så en stark tvåa får det bli i betyg.
hestret (Anmäl)   7/1 2015
Trist. Lång. Oengagerande. För stor och grandios för sitt eget bästa. Men kan fortfarande inte säga att den är helt usel. Det finns vissa scener som tilltalar mig mycket - typ Jack Lemmons monolog framför en utmärkt Bruce Davison. Men generellt sett tycker jag inte att dessa historier gjorde sig jättebra på vita duken. Det var mest tunt och fångar in den sorgsenhet som Carver bär på. Istället blir det någon komedisörja. 26/100
saggesaliv (Anmäl)   6/12 2014
Vi är i nittiotalets Los Angels och följer en mängd med separata historier. Något egentligt tema finns inte, den gemensamma faktorn historierna som visas är att de utspelas i LA, vissa historier krossar varandra men de flesta är parallella. Detta sätt att göra en film på gillar jag väldigt mycket. Hela grejen med små historier i en stor film är underbart och jag har flera favoritfilmer som utspelar sig på detta sett, Magnolia är väl den absolut bästa av sitt slag. Teman som kan nämnas är kärlek, hat, otrohet, tillit, sex, livet, döden och så vidare. Vi tar egentligen ett steg in i ett gäng Los Angeles-bors vardagliga liv, vissa spetsade med misär och sorg, andra med glädje och ljus. Short Cuts skådespelaruppsättning är helt jävla otrolig, det är så många välkända ansikten och alla spelar riktigt bra. Att välja ut ett par tre stycken som står ut är nästan omöjligt. Om jag ska välja ut några som spelade lite extra bra så blir det en lång lista, Tom Waits, Tim Robbins, Bruce Davison, Jack Lemmon, Julianne Moore, Lily Tomlin, Chris Penn, Andie MacDowell och även Robert Downey Jr tidiga roll. Ja, detta var bara ett axplock. Att Short Cuts inte ens fick en enda Oscarsnominering för skådespeleri är konstigt då det är en av de mest välspelade filmer jag någonsin sett. Jag vill sätta en tia på grund av den otroliga upplevelse och de tre timmarna som bara flyger förbi hur lätt som helst. Men stark, extra stark nia blir det. Hör till de bättre filmer jag någonsin sett. Betyg: +9/10
Krille80 (Anmäl)   3/11 2014
Jag gillar inte alltid det Robert Altman regisserat men detta var väl egentligen första gången jag upptäckte honom på riktigt. Stor ensamble av skådisar som vi träffar på i små historier men som till slut rör vid varandra. Mycket bra regi och skådisarna imponerar verkligen. 3+
AlbinWesley (Anmäl)   6/10 2014
Smått makalös ensemblefilm. Mycket välberättad, många eleganta svep och framför allt välgjort drama. Titelns tematik är slående, och även om filmen i någon mån utgår från att världens gång inte är förutbestämd, tycker jag om den. Något av en inte riktigt lika fantastisk föregångare till Magnolia, kanske.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Short Cuts