Shrek

Originaltitel: Shrek
Regissör:Andrew Adamson, Vicky Jenson
Utgivningsår:2001

Om Shrek:

Träsktrollet Shrek vill leva i lugn och ro i sitt träsk. Han skrämmer lätt bort alla inkräktare, ända tills hans hus och trädgård en dag invaderas av en samling ytterst påfrestande sagofigurer. Stora stygga vargar, tre små grisar, en träpojke med en växande näsa och ett antal goda feer är några av dem. Shrek inser att de har blivit utkörda ur den elake lord Farquaads rike. För att sagofigurerna ska få komma hem – och han själv ska få lugn och ro – gör han ett avtal med Farquaad. Shrek måste rädda den vackra prinsessan Fiona från en eldsprutande drake och ta henne med till palatset så att lorden kan gifta sig med henne.

Titel: Shrek 2
Film nr.: 19811
Shrek 2
Titel: Shrek den tredje
Originaltitel: Shrek the Third
Regissör: Chris Miller (I)
År: 2007
Genre: Komedi, Familjefilm, Fantasy
Shrek den tredje
Titel: Shrek - Nu och för alltid
Originaltitel: Shrek Forever After
Regissör: Mike Mitchell (IV)
År: 2010
Regissör: Gary Trousdale
År: 2007
Genre: Komedi, Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Ha en SHREKtigt god jul

Mike Myers (röst), Eddie Murphy (röst), Cameron Diaz (röst), John Lithgow (röst), Vincent Cassel (röst), Conrad Vernon (röst)

Ted Elliott, Terry Rossio, Joe Stillman, Roger S H Schulman

Komedi, Animerad, Familjefilm, Romantik, Äventyr, Fantasy

Recension Shrek

- connya sätter betyg 4 och skriver:
Toy Story filmerna är några av de mest underhållande jag sett, och jag älskar även Disneys fantastiska animerade filmer. Jag var således ganska säker på Att Shrek skulle passa mig eftersom Dreamworks med sin tidigare film Antz gjorde en liten mer vågad och vuxen version av Pixars "Ett småkryps liv." Dessutom tycker jag att Dataanimerad film är ett naturlig steg vidare från de filmer jag växte upp med....

Recension av Shrek - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Animerad Top 50, Dreamworks Animations, Familjefilm Top 50, Fantasy, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Romantik Top 50
Diskussioner om Shrek  (0 diskussioner)
Kommentarer om Shrek (974 st)
KyLLo (Anmäl)   17/7 2018
Fånig och flamsig barnfilm. Mycket överskattad.
Rai (Anmäl)   11/12 2017
Såg den här första gången när jag bodde i USA, så jag har en speciell relation till den här filmen. Eddie Murphy tolkning av Åsnan är så jäkla bäst och för övrigt är filmen så skön!
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
Bra
myslas (Anmäl)   21/8 2017
Filmen som gjorde att man kunde ta Dreamworks Animation på allvar i en värld där Pixar var obestridda kungar av datoranimerade filmer samtidigt som man lyckades göra narr av många av Disneys mest älskade karaktärer. Väldigt rolig!
2004Orre (Anmäl)   11/4 2017
Riktigt bra film.