Sierra Madres skatt

Originaltitel: The Treasure of the Sierra Madre
Regissör:John Huston
Utgivningsår:1948

Om Sierra Madres skatt:

Dodds och Curt är arbetslösa och tillsammans med den ruinerade guldgrävaren Howard drar de upp till Sierra Madre för att leta guld. Naturen är motspänstig men deras egen girighet, som växer med guldhögarna, visar sig vara en större fiende.

Titel: Fruktans lön
Originaltitel: Le salaire de la peur
Regissör: Henri-Georges Clouzot
Regissör: Zoltan Korda
År: 1943
Genre: Drama, Action, Krig
Sahara

Humphrey Bogart, Walter Huston, Tim Holt, Bruce Bennett, Barton MacLane, Alfonso Bedoya, Arturo Soto Rangel, Manuel Dondé, José Torvay, Margarito Luna, Robert Blake, John Huston

John Huston

Drama, Action, Äventyr, Western

Recension Sierra Madres skatt

- Mat1az sätter betyg 4 och skriver:
Det är ändå något alldeles speciellt med dessa gamla svartvita klassiker. Det är filmer som denna man vill sitta och småmysa till i en skön fåtölj och höra ljudet av de knastrande lågorna från den öppna eldstaden, samtidigt som man kanske avnjuter en god gammal rökig whiskey. John Hustons 60-åriga mästerverk är verkligen en tidlös stämningsupphöjare i världsklass. Filmen, som bygger på en novell...

Recension av Sierra Madres skatt - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Western Top 50
Diskussioner om Sierra Madres skatt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sierra Madres skatt (128 st)
karlmats (Anmäl)   23:40 4/7
En klassiker som det tar ett tag innan jag värmer upp till, men det är ju onekligen inte svårt att förstå varför denna har överlevt tidens tand. En tidig western inspelad utanför USAs gränser med en Bogart vars stjärnstatus lär ha varit hög vid den här tiden. Jag vet inte om jag tycker att hans skildring av galenskap är så där jättefantastisk, tänk om man hade sett Klaus Kinski i den här rollen t.ex. Men i övrigt så är han ju ändå en rejäl skådis av den gamla skolan och det är kul att se honom spela nåt annat än den kostymklädde charmören. De svartvita miljöerna och de råbarkade karlarna är charmiga på nåt sätt. Man blir sugen att åka tillbaka till High Chaparall och vaska lite guld och när röken lagt sig finns det lite att tänka tillbaka på. Tiden innan övervakningssamhället där man faktiskt kunde komma undan hyfsat bra med att vara stråtrövande bandit skapar ju väldigt många möjligheter till spänning i tillvaron. Spännande är det också att se att Hollywood släpper fram den här typen av filmer med ett uppenbart socialistiskt budskap, det var onekligen andra tider förr. Det är med viss tvekan den här gången, men Bogart får ännu en 3a i hatten. Tror den kan växa vid omtitt också.
Pi-R (Anmäl)   11/3 2018
Tjo i galoscherna så uppfriskad jag blev av den här rullen! Det är rappt, snyggt, och välspelat. Bogart är ju aldrig dålig, men Walter Huston stjäl i princip hela filmen. Det är nära ett högre betyg, samtidigt som det väl ska sägas att den skulle tjäna på mer utstuderade nyanser, musiken är (som i fler av John Hustons filmer) i skränigaste laget, och även om det inte var närmelsevis lika exotifierande som det hade kunnat vara, så är det ändå ett par scener som är snudd på skämskuddevarning på (det, är väl å andra sidan närmast ofrånkomligt med tanke på filmens ålder och genre) Men, absolut: den gjorde mig på sjukt gott humör!
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
running_b (Anmäl)   27/6 2017
Snubben som gjort musiken får ta och lugna ner sig några grader. I övrigt är detta en helt okej gammal goding men fint skådespeleri av Bogart och en enkel men underhållande story.
Jamesa (Anmäl)   21/9 2016
Det var länge sedan jag såg den, men minns den som en bra western. Det skulle vara dags att se om den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sierra Madres skatt