Betyg idag: 1 229 Besökare idag: 5 519

Originaltitel: Stellet licht
Regissör:Carlos Reygadas
Utgivningsår:2007

Om Det tysta ljuset:

Den religiöse bonden Johan slits mellan sin fru Esther, med vilken han har sju barn, och passionen till älskarinnan Marianne. I det här ödesdramat om otrohet och skuld på den mexikanska landsbygden talar de monumentalt måleriska landskapen lika mycket som tystnaden mellan orden som uttalas.

Titel: The Tree of Life
Regissör: Lance Hammer
År: 2008
Ballast
Titel: The Skywalk Is Gone
Originaltitel: Le pont n'est plus là
Regissör: Tsai Ming-liang
År: 2002
Genre: Drama, Komedi
The Skywalk Is Gone

Cornelio Wall, Miriam Toews, Maria Pankratz, Peter Wall, Jacobo Klassen, Elizabeth Fehr

Carlos Reygadas

Drama, Romantik

Silent Light

Mexiko, Frankrike, Nederländerna, Tyskland
Med i listor: Stockholm XVIII
Diskussioner om Det tysta ljuset  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det tysta ljuset (20 st)
apmannen (Anmäl)   8/10 2017
Filmen hade vunnit på att inte varit fullt så rappt berättad, stundtals kändes det mer än lovligt sönderklippt. Antar att nån kolerisk producent var inblandad som stressade bort slutresultatet. Scener slarvade bort och viljan till narrativ kunde med fördel förhandlats bort mot en mer inkännande attityd mot landskapet, en övergång som påminner inte så lite om transformationen mellan symbolism och expressionism. Storartad hyllning till "Ordet" som värmer.
mammene (Anmäl)   10/11 2016
Ja en långsammare film än denna får man nog leta efter. Men den var långsam på ett behagligt vis, den liksom stannade i stunden och det gjorde jag också för tyvärr så nickade jag till då och då, men det berodde mer på att jag var trött och det hade nog ingen betydelse vilken film det var. Skådespelarna var inga dramatiker precis och det var lite av charmen, de var på något vis sig själva, slutet ja det tål att funderas på.
Sture Stenhög (Anmäl)   6/11 2016
En speciell film, det kan iaf ingen ta ifrån den. Men den har sannerligen inte bråttom, och det gillar jag väl, men jag kan ändå tycka att det här blir lite väl långsamt. Den vaggar dock in mig i sin speciella stämning och estetik efterhand, och jag tappar aldrig intresset. Det är trots allt intressant med en kärlekstriangel där alla beter sig närmast överdrivet vuxet, och nog är det alltid kul att få se en plats och en kultur som man aldrig har sett på film tidigare. Gillade slutet lite också trots att jag egentligen inte alls förstod det
Galivan (Anmäl)   18/3 2016
Kanske den långsammaste film jag sett. Gillar inte greppet med långa kvardröjande tagningar utan att det händer något. Det finns en minimal handling eller tema, som behandlas utdraget. Scenerna är uppstyltade, nästan lite som hos Roy Andersson fast utan satir eller humor.. Tarkovskij kanske är en bättre jämförelse. Konstigt slut.
Roswall (Anmäl)   16/2 2016
En mycket vacker film. Ibland blir de långsamma scenerna, dialogerna och fotot något stolpigt men överlag tycker jag det tjänar sitt syfte. Ett tungt tema skildras på ett starkt sätt, jag gillar den här filmen, även om den orsakar mycket frustration hos mig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det tysta ljuset