Silkessnöret

Originaltitel: The Big Knife
Regissör:Robert Aldrich
Utgivningsår:1955

Om Silkessnöret:

Filmstjärnan Charlie Castle vägrar att underteckna ett kontrakt med en filmstudio som drivs av den skrupelfria Stanley Hoff. Till slut hotar Hoff att avslöja något i Castles förflutna om han inte undertecknar kontraktet.

Titel: Segerns sötma
Originaltitel: A Face in the Crowd
Regissör: Elia Kazan
År: 1957
Ett ansikte i mängden

Ida Lupino, Jack Palance, Rod Steiger, Shelley Winters, Jean Hagen, Wendell Corey, Wesley Addy, Ilka Chase, Everett Sloane, Paul Langton

James Poe

Drama, Film-Noir

Diskussioner om Silkessnöret  (0 diskussioner)
Kommentarer om Silkessnöret (6 st)
Tonti (Anmäl)   19/12 2017
Aggressiv attack på Hollywood där Steiger visar att Harvey Weinsteins maktmissbruk var uppfunnet för länge sen. Det är ganska fängslande med alla färgstarka karaktärer och allt skrik och bråk men också väldigt teatralt. Har blivit mycket machoregissörer senaste året men Aldrich har ändå visat sig bra hittills.
Malfunction (Anmäl)   23/3 2013
Tidvis kanske lite teatralisk, men det är sällan man ser någon vifta med långfingret åt Hollywood på det här sättet. Steiger är underhållande som en despotisk boss.
goeran (Anmäl)   29/9 2012
Robert Aldrichs uppgörelse med Hollywood, The Big Knife från 1955, är ett sevärt drama om än något teatraliskt gestaltat. Bäst bland skådespelarna är utan tvivel Rod Steiger i rollen som den tyranniske filmbolagschefen.
johnaleks (Anmäl)   2/12 2011
jack palance är alltid grym, men annars var det är lite stelt o segt
Tobias Rydén (Anmäl)   3/8 2011
Lite tråkig, ofta överspelad och intrigen är besynnerlig. Den är fortfarande helt OK. Jag reagerade på och gillade, liksom dåtidens filmkritiker Jeff Stafford, att en sån negativ bild av Hollywood vågades smusslas in i en amerikansk film 1955 och att samtida verkliga personer som WIlliam Wyler, John Huston etc. nämndes av fiktiva karaktärer, men det faktum att Stafford menade att det senare i kombination med de långa tagningarna gav en nästan dokumentär effekt, demonstrerar att filmen har åldrats.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Silkessnöret