Sista vittnet

Originaltitel: The Parallax View
Regissör:Alan J Pakula
Utgivningsår:1974

Om Sista vittnet:

Efter mordet på en amerikansk senator börjar journalister som fanns närvarande vid attentatet dö under konstiga omständigheter. En av deras kollegor som fortfarande är vid liv undersöker det inträffade. Spåren pekar mot det mystiska företaget Parallax.

Titel: Tre dagar för Condor
Regissör: David Drury
År: 1985
Genre: Thriller
För rikets säkerhet

Warren Beatty, Hume Cronyn, Kenneth Mars, Jim Davis, William Daniels, Walter McGinn, Kelly Thordsen, Paula Prentiss

Lorenzo Semple Jr, Loren Singer, David Giler, Robert Towne

Thriller

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla
Diskussioner om Sista vittnet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sista vittnet (42 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Mat1az (Anmäl)   7/12 2016
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna. Gillar starkt början. Och överlag tycker jag om filmer där man inte ska hålla tittarens hand och överförklara saker. Problemet är att fingertoppskänslan, som finns i Alan J Pakulas "All the Presidents Men" (som kom två år efter denna), helt saknas i denna film. Här har vi en toppklass story med massa trådar och konspirationer, som slarvas bort som om det vore en billig b-film det handlar om! Det finns ändå för mycket bra för att det ska sjunka under en trea i betyg. Men jag är besviken, detta kunde varit i klass med All the Presidents Men. Svag trea.
Hypostas (Anmäl)   20/4 2016
Den där långa montagesekvensen var verkligen horrorskön, och extra kul för mig att vidda nu eftersom jag precis håller på och läser "A Clockwork Orange".
stgurgel (Anmäl)   3/9 2014
Skön sjuttiotalism men lite rörig att hänga med i gjorde att den engagerade mindre än den borde
Solidus (Anmäl)   18/8 2014
I vanliga fall brukar jag välkomna thriller från 70-talet, dock var ”Sista vittnet” en aning svårsmält. Det är inte på något sätt en dålig film, utan det handlar om att jag inte blir tillräckligt hänförd. Dock finns det ett par svettiga scener (t.ex. flygplansscenen) som drar upp filmen. Helt ok.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sista vittnet