Sjösalavår

Originaltitel: Sjösalavår
Regissör:Per Gunvall
Utgivningsår:1949

Om Sjösalavår:

Evert Taube befinner sig på sitt kära Sjösala i Roslagen. Han har penningbekymmer och fordringsägarna står i kö. Evert bestämmer sig för att resa till Buenos Aires, där han kan skaffa material till nya visor.

Titel: I Roslagens famn
Regissör: Schamyl Bauman, Ragnar Arvedson
År: 1947
Maj på Malö
Titel: Bland kobbar och skär - ströftåg med kamera i Stockholms skärgård
Originaltitel: Bland kobbar och skär - ströftåg med kamera i Stockholms skärgård
Regissör: Artur Ekström
År: 1937
Bland kobbar och skär - ströftåg med kamera i Stockholms skärgård

Evert Taube, Elof Ahrle, Maj-Britt Nilsson, Douglas Håge, Benkt-Åke Benktsson, John Elfström, Åke Fridell, Hjördis Petterson, Stig Järrel, Sven-Bertil Taube

Per Gunvall

Musikal

Sverige
Diskussioner om Sjösalavår  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sjösalavår (11 st)
Redheaded (Anmäl)   13:54 18/6
Håller med om att den är bisarr och att det roligaste var att se Sven-Bertil Taube... Per Gunvall gjorde året innan en lika galen film, Kärlek, solsken och sång, och man känner igen stilen. Filmen var för lång för mig, men bitvis rolig.
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2018
Det börjar fantastiskt bra med Evert Taube (spelande sig själv) tillsammans med en 13årig Sven-Bertil. De musicerar och agerar ute på Sjösala. Därefter brakar det loss på samma stökiga och idiotiska sätt som i fyra år tidigare ”I Roslagens Famn”. Fördelen här är att Evert i motsats till i den tidigare filmen framför sina visor och ballader själv
yrkeschaufföre (Anmäl)   10/3 2015
Fortfarande tråkig.
larsesq (Anmäl)   10/3 2015
Bisarr film. Det gillar jag. Ingen stor fantast av Evert Taubes sånger (möjligen bortsett från "Oxdragarsången"), men den här filmen är så märklig och faktiskt rätt snygg att det blir en given trea.
NtoNW (Anmäl)   18/12 2011
Mindre Evert och mer visualisering av visorna hade gjort den här filmen nytta. Maken till stolpigt "skådespeleri" får man leta efter. Kunde gjorts betydligt bättre om man inte hade hittat en manusförfattare/regissör på loppis. Tycker synd om Sven Nykvist som tvingats fotografera. Han räddar dock 2an.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sjösalavår