Sju år i Tibet

Originaltitel: Seven Years in Tibet
Regissör:Jean-Jacques Annaud
Utgivningsår:1997

Om Sju år i Tibet:

År 1939 åker österrikaren Harrer till Himalaya för att bestiga en bergstopp. Deltagarna i expeditionen blir tillfångatagna, men Harrer lyckas fly och finner en fristad i Tibet. Där sätts hans värderingar på ända när han blir vän med Dalai Lama.

Titel: Kundun
Regissör: Martin Brest
År: 1998
Genre: Drama, Romantik, Fantasy, Mysterium
Möt Joe Black

Brad Pitt, Mako, David Thewlis, Jamyang Wangchuk, B D Wong, Ingeborga Dapkunaite, Lhakpa Tsamchoe, Jetsun Pema, Danny Denzongpa, Victor Wong, Duncan Fraser, Ric Young

Becky Johnston, Heinrich Harrer

Drama, Äventyr

USA, Storbritannien
Filmnummer: 2000
Diskussioner om Sju år i Tibet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Sju år i Tibet (243 st)
Rai (Anmäl)   17/12 2017
Funkar, inte en av de bästa filmerna men funkar...
RustyFilm (Anmäl)   2/11 2017
Filmen baseras på verkliga händelser. Den österikiska utförsåkaren och bergsklättraren Heinrich Harrer (Brad Pitt ) ingick 1939 i en av Hitlerregimen organiserad bergsklättrings expedition till Himalaya (det skulle ta 12 år innan han återvände till österike). Andra världs- krigets tentakler nådde ända till Tibet och bergklättrargänget blev tillfångatagna av brittisk militär och satta i fångläger. Heinrich gör upprepade flyktförsök, han lyckas tillslut tillsammans med sin blivande vän Peter (David Thewlis). Många strapatser följer men det största ”lyftet” för Heinrich kommer när han blir mentor till då 14-åriga Dalai lama. Kredd till Brad Pitt, David Thewlis och Jean-Jacques Annaud för just skådespeleri resp. regi.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Ganska bra
Rele (Anmäl)   3/6 2017
Filmen är faktiskt bättre än betyget tre jag gav tidigare. Jag ger en fyra i stället.
G-Zus (Anmäl)   12/5 2016
vet brad pitt ens vilken accent han försöker imitera?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Sju år i Tibet